Expanze nových nákupních center v Česku zpomalí

Arkády Pankrác

Arkády Pankrác Zdroj: Anna Vackova/E15

V loňském roce se trh v České republice rozrostl o pět nových nákupních center, tedy stejně jako o rok dříve. V následujících dvou letech se ale takový nárůst čeká nedá, i když bude stále silnější než v nejhubenějším roce 2011, kdy v Česku přibylo jediné obchodní centrum. Vyplývá to z odhadů agentury GfK.

„V nejbližších dvou letech (2015 a 2016) se oproti rokům 2013 a 2014 opět projeví další snižování intenzity expanze nákupních center,“ uvedl analytik GfK František Diviš. Během těchto dvou let se chystá otevření dalších šesti nových obchodních center.

Tři z toho jsou tradiční (Central Kladno, Galerie Stromovka, AuPark Hradec Králové), dva multifunkční projekty s významnou obchodní složkou (Centrum Palmovka, OD13 Zlín) a jedno factory outlet centrum (The Prague Outlet na severozápadě od Prahy). Jejich celkový rozsah činí přes 100 tisíc metrů čtverečních hrubých pronajímatelných ploch.

„I v následujícím období 2017 a 2018)lze navzdory zvyšující se obsazenosti trhu očekávat výstavbu či revitalizaci dvou až tří nákupních center ročně,“ dodal Diviš. V nejbližší době se ale také například připravuje rozšíření některých stávajících významných obchodních center jako je Centrum Chodov či Olympia Olomouc.

Vývoj počtu nákupních center od roku 2007Vývoj počtu nákupních center od roku 2007 | GfK

Vrcholu dosáhl rozmach v letech 2007 a 2008, kdy se trh rozrostl o osm, respektive devět nových nákupních center. Pak počet nově otevřených center prudce klesl až na jediné nové před čtyřmi lety, kterým byla pražská Galerie Harfa. Pak se trend opět obrátil a následující rok byla uvedena do provozu tři nová nákupní centra a předloni pak ještě o dvě více. Předloni to tak znamenalo nárůst o 134 tisíc metrů čtverečních hrubých pronajímatelných ploch.

Také loni bylo dokončeno pět nákupních center - dvě v Ústeckém kraji (Galerie Teplice, Pivovar Děčín), dvě v Praze (Quadrio, OC Lužiny) a jedno ve Frýdku-Místku (OC Frýda).

„V rámci těchto nákupních center se zvýšila hrubá pronajímatelná plocha nákupních center v České republice o 80 tisíc metrů čtverečních, což je nejméně od roku 2011. V historii však nejde o abnormálně nízké číslo, obdobně na tom byla expanze nákupních center v České republice např. v letech 2003, 2010 či 2011,“ dodal Diviš.