Metro překáží obřímu projektu Penty u Masaryčky, není dost hluboko pod zemí

Vizualizace okolí Masarykova nádraží

Vizualizace okolí Masarykova nádraží Zdroj: Penta

Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Noční vizualizace
7
Fotogalerie
Pražský dopravní podnik trvá na tom, že stavba kancelářského komplexu u Masarykova nádraží nesmí zasáhnout provoz a konstrukci metra. Developeři ze skupiny Penty tak přijdou o část parkovišť.

Když jeden z nejbohatších Čechů Marek Dospiva v květnu představoval projekt na výstavbu nové byznysové čtvrti kolem Masarykova nádraží v Praze, vypadalo to, že stačí už jen kopnout do země. Rychle však na povrch vyplavaly trable s částí pozemků, které pro stavbu ještě zbývá vykoupit.

To však není poslední komplikace pro výstavbu „Dospivovy ulice“. Developer řeší rovněž mělce zahloubené metro linky C v úseku z Florence na Hlavní nádraží. Vede právě pod kolejemi Masaryčky. V lokalitě je navíc velký podzemní prostor technického zázemí metra.

„Určitě se o tom jak s dopravním podnikem, tak s technickou správou komunikací bavíme. Zatím máme jen hmotovou studii, ale o limitech samozřejmě víme. V technickém řešení zohledníme uložení metra i prostory technického zázemí,“ sdělil mluvčí Penty Ivo Mravinac.

Podívejte se na vizualizace projektu u Masarykova nádraží:

Podmínkou pro stavbu ze strany Dopravního podniku hlavního města Prahy je, že se nesmí dotknout provozu metra ani jeho konstrukce. „Penta projednává možnou výstavbu v blízkosti konstrukcí metra se společností Metroprojekt Praha, ale projektová dokumentace zatím na dopravní podnik nebyla předložena,“ uvedl mluvčí DPP Jiří Štábl. Pro projekt to znamená, že v některých budovách nebude možné jít příliš do hloubky s podzemními podlažími. V nich obvykle bývají parkoviště.

Nemenší komplikaci pro Pentu znamená, že nakreslila projekt i na parcelách, které jí nepatří. Jeden takový pozemek náleží provozovateli autobusového nádraží Florenc, společnosti ČSAD Praha Holding, druhý na opačné straně Masaryčky vlastní Česká pošta.

„S oběma subjekty jsme v kontaktu, u jednání tohoto typu je zpravidla zapotřebí počítat s delším časovým horizontem. ČSAD jsme už skutečně dali nabídku na odkup pozemků, pro Českou poštu nabídku připravujeme,“ dodal zástupce Penty. Zástupci ČSAD Praha však tvrdí, že kdysi sice nabídku od Penty dostali, ale s nikým teď nejednají a prodávat nechtějí.

Projekt Penty počítá se vznikem devadesáti tisíc metrů čtverečních kanceláří. Výstavba bude rozdělena na etapy. Dokončení poslední plánuje investor na rok 2023.

Penta chce koupit a zbourat autobusové nádraží Florenc
Na vizualizacích komplexu kolem Masarykova nádraží z dílny světoznámé architektonické kanceláře architektky Zahy Hadid projektu Penty ustoupila i zánovní odbavovací hala. Na Ústředním autobusovém nádraží Florenc vznikla teprve v roce 2009. Penta počítá s tím, že halu i s přilehlými pozemky od ČSAD Praha Holding koupí. Poté by následovala demolice a o kousek vedle výstavba odbavovacího terminálu ve zcela novém provedení.