Památkáři Pentě posvětili zastřešení kolejiště na Masarykově nádraží

Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží

Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží Zdroj: penta

Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Nová zástavba v okolí Masarykova nádraží
Noční vizualizace
Vizualizace okolí Masarykova nádraží
7
Fotogalerie
Místo podchodu prosazovaného Správou železniční dopravní cesty bude nadchod. Památkáři Pentě posvětili částečné překrytí kolejí na Masarykově nádraží.

Investiční skupině Penta se otvírá cesta pro jeden z nejvýraznějších prvků jejího obřího developerského projektu v Praze u Masarykova nádraží. Magistrátní památkáři se postavili za zastřešení prostoru nad kolejemi. Developer tím propojí plánované budovy na obou stranách Masaryčky. Chodcům se navíc výrazně zkrátí cesta z Hybernské a Opletalovy ulice na Florenc. Z nové plochy se dostanou i přímo na nástupiště.

Když miliardář Marek Dospiva nedávno projekt z dílny světově proslulé architektky Zahy Hadid představoval, tak o realizaci nadchodu ještě jasno nebylo. Investor o něm teprve jedná se Správou železniční a dopravní cesty.

Právě na památkáře se SŽDC odvolávala jako na autoritu, jejíž verdikt bude pro tuto část projektu klíčový. Ti se teď vyjádřili. “Obecně Odbor památkové péče dílčí zastřešení v souvislosti s uvažovaným nadchodem připouští,” sdělil mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman. Jako podmínku si však dali, že projekt nesmí ohrozit okolní památky.

Už i Železničáři si zastřešení umějí představit. “Studie zastřešení byla na základě připomínek Stavební správy západ a upravených podkladů od Masaryk Station Development dopracována a projednána s odbornými složkami SŽDC. Ty dosud preferovaly variantu podchodu, ale nevylučují ani možnost částečného zastřešení kolejiště,” uvedl mediální zástupce SŽDC Jakub Ptačinský.

Podchod památkářům nepřipadá šťastný. “Vzhledem nejen k archeologickým situacím v dané lokalitě jsme možnost propojení lokalit tunelem neupřednostnili,” dodal Hofman z magistrátu.

Penta v nejbližší době začne za 135 milionů korun rekonstruovat rovněž historickou budovu Masarykova nádraží. Přestavbou vzniknou hlavně nové obchody a restaurace. Celkem má kolem Masaryčky vzniknout v režii Penty 90 tisíc metrů čtverečních komerčních ploch, hlavně kanceláří. Investici odhaduje developer na 6,5 miliardy korun.

Penta jedná s poštou o koupi pozemku
K uskutečnění celého projektu kolem Masarykova nádraží ještě skupina Penta nemá zajištěné všechny pozemky. Na akvizici hlavní porce parcel se sice už dohodla s Českými drahami, investorů, však chybí například pozemek hned vedle pošty u Hybernské ulice. Na něm je v současnosti parkoviště. “V současné době jednáme se společností Penta o řešení situace tak, aby byla výhodná jak pro Českou poštu, tak pro společnost Penta,” sdělil mluvčí pošty Matyáš Vitík. Druhou nezajištěnou parcelu má developer na opačné straně u Florence naproti Muzeu hlavního města Prahy. Tam je vlastníkem ČSAD Praha holding.