Metrostav pošilhává po asfaltu od Skansky

Metrostav

Metrostav Zdroj: E15 Richard Rames

Zájmy dvou nesmiřitelných stavebních rivalů Skansky a Metrostavu nemusí být jen protichůdné. Zatímco Skanska má v současnosti nadbytek obaloven (výroben asfaltu), Metrostavu se nedostávají. Skanska aktuálně obalovny vyčlenila do samostatné firmy. A generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát otevřeně říká, že využití konkurenčních kapacit by jeho společnosti dávalo smysl.

„Nyní sice s nikým nejednáme, ale obecně obalovny zapadají do naší strategie, protože nám chybějí,“ řekl deníku E15 šéf Metrostavu.

Skanska zatím odmítá spekulace, že by obalovny vyčlenila kvůli tomu, aby do nich přizvala investora nebo je dokonce prodala. „Tento krok spadá do snahy společnosti Skanska zefektivnit vykonávané činnosti a otevřít segment obalovaných asfaltových směsí pro širší trh, to znamená nevyrábět v době klesající poptávky jen pro vlastní potřebu, dodávat obalovou směs více subjektům,“ uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková. „Společnost Skanska Asfalt je stoprocentní dcerou Skansky a tento stav neplánujeme v nejbližší době měnit,“ dodala zástupkyně firmy.

Zajímavostí je, že Skanska svou dceru Skanska Asfalt vytvořila na základech firmy Skanska kvalifikační. Tu stavební obr založil předloni kvůli tomu, aby se s ní mohl účastnit veřejných soutěží, jejichž zadání automaticky vyřazovalo velké podniky.

Skanska má napříč republikou celkem devět obaloven, jejichž souhrnné tržby předloni podle znaleckého posudku dosáhly 428 milionů korun. Meziročně to představovalo úbytek výnosů o devět procent. Čistý zisk těchto obaloven se za stejné období propadl o 49 procent zhruba na sedm milionů korun.

Metrostav je sice jedním z lídrů dopravního stavitelství, obaloven má ale nedostatek. To bylo také jedním z důvodů, proč loni koupil menší benešovskou firmu BES, která výrobu asfaltu měla. Další obalovny získal Metrostav letos od sesterského Doprastavu na Slovensku. Se sdílením výrobních kapacit má Metrostav zkušenosti například ve výrobě betonu. Napůl s německým koncernem Heidelberg Cement ovládá firmu TBG Metrostav, která v Praze provozuje čtyři výrobny betonových směsí.

Daniel Novák: Tuneláři ve zbrani