Metrostav posiluje v zahraničí. Chce stavět tunely v Rusku a Norsku

„V lednu přibyly do struktury Metrostavu dvě zahraniční organizační složky. První byla založena v Norsku a bude ji řídit Aleš Richter, druhá zahájila činnost v Moskvě pod vedením Jiřího Vondráška. Deklarujeme tím, že bychom se v těchto zemích rádi podíleli na některých projektech,“ vzkázal Polák s tím, že konkrétní vyhlédnuté stavby v tuto chvíli nebude Metrostav zveřejňovat. Dosud totiž žádnou smlouvu nepodepsal.
Stavební společnost má však jasno, jaké typy staveb by chtěla v těchto zemích provádět. „Jde hlavně o tunely, případně také železobetonové konstrukce. Jsou to perspektivní trhy. V Rusku je tunelů dost a také Norové stále nějaké plánují. Práce je tam tedy dost,“ tvrdí Polák.
V Česku je málo práce
Firma se expanzí na zahraniční trhy snaží nahradit výpadek zakázek v Česku. Kvůli nedostatku prací musela loni propustit pro nadbytečnost 170 lidí, pro které nenašla uplatnění ani v dceřiných společnostech skupiny. V Česku se navíc firma u rozhodčího soudu domáhá po pražském magistrátu uhrazení 2,1 miliardy korun, které jí Praha dluží za výstavbu tunelu Blanka. „V uvedených zemích bychom uplatnili vlastní kapacity, tedy jak technologie, tak i celé pracovní týmy včetně strojů,“ podotkl Polák.
Metrostav už má s budováním tunelů v zahraničí spoustu zkušeností. Aktuálně staví silniční tunel na Islandu, před časem navíc dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy. Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Ta už ve Skandinávii působí.
| Stavební společnost Metrostav |
|---|
| Firma je z pohledu tržeb jednička českého trhu i přes jejich mírný pokles v předminulém roce na 20,83 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb. |













