Metrostav postaví drážní dispečink pro Čechy za 290 milionů

Metrostav

Metrostav Zdroj: E15 Richard Rames

Zakázka na vybudování Centrálního drážního dispečinku pro území Čech nepatří z hlediska objemu stavebních prací k největším, svým významem pro českou železnici ale předčí i mnohem nákladnější stavby. Dispečink, odkud se budou do šesti let řídit tisíce kilometrů tratí v Čechách, postaví na pražské Balabence firma Metrostav.

V soutěži Správy železniční dopravní cesty firma uspěla s cenou necelých 290 milionů, což je o zhruba sto milionů méně, než zadavatel čekal. Výstavba budovy dispečinku skončí v srpnu příštího roku. Zároveň se zde bude instalovat moderní zabezpečovací a řídicí technologie.

Jako první se na Balabenku připojí železniční úsek Kolín– Česká Třebová, následovat budou postupně další zmodernizované koridory. „V roce 2020 by se měl z Balabenky řídit provoz asi na třetině nejdůležitějších tratí v Čechách, což představuje zhruba 2200 kilometrů,“ uvedl Pavel Tesař ze správy železnic. Podobný centrální dispečink pro Moravu už několik let funguje v Přerově. Řídí se odsud přes 300 kilometrů hlavních moravských tratí.

Několik sálů a stovky dispečerů

Železniční provoz na území Čech se bude v novém pražském centru řídit z několika sálů, kde bude sloužit přes stovku dispečerů. Do Prahy se například přesune plzeňské pracoviště, které řídí trať Plzeň–Cheb. Po dokončení čtvrtého koridoru se bude z Balabenky ovládat i celý úsek z pražské Uhříněvsi až na hranice s Rakouskem.

Dálkové řízení bude mít dopad na zaměstnanost na dráze. Jediný dispečer v Praze nahradí desítky provozních zaměstnanců kolem trati. To se týká především výpravčích. Správa železnic úsporu zaměstnanců do roku 2020 spočítala přesně na 1274 lidí. „To přibližně odpovídá počtu pracovníků v obslužných profesích, kteří do té doby odejdou do důchodu. Proto v této souvislosti neočekáváme žádné výrazné sociální dopady a propouštění,“ doplnil Tesař ze správy železnic.

Práce na tunelu Blanka pokračují
Metrostav po téměř pěti měsících obnovil práce na pražském tunelu Blanka. Práce se zastavily na konci loňského roku kvůli sporu Metrostavu s Prahou. Neshody od té doby řeší Rozhodčí soud při Hospodářské komoře. Problematická stavba, která Prahu vyjde na 36 miliard korun, by měla být dokončena do září. Stavaři obnovili práce třeba na křižovatce Prašný most nedaleko stanice metra Hradčanská a na výjezdu na Letné.