Metrostav při stavbě tunelu na Islandu použil novou razicí metodu

Metrostav, tunel

Metrostav, tunel Zdroj: Siebert Martin/Euro

Výstavba silničního tunelu Norðfjörður
Výstavba silničního tunelu Norðfjörður
Výstavba silničního tunelu Norðfjörður
Metrostav
4
Fotogalerie
Český Metrostav při stavbě silničního tunelu na Islandu za 1,5 miliardy korun zkouší novou razicí metodu původem z Rakouska. Aktuálně se díky tomu dostal do poloviny 7,5 kilometru dlouhého tunelu Nordfjardargöng. Na východě Islandu jej měla firma původně razit pouze tradiční severskou metodou Drill&Blast. Ta spočívá v rozpojování horniny za použití trhacích prací.

„Vzhledem k tomu, že ražby probíhají střídavě v pevných bazaltových horninách a nesoudržných sedimentech, vyžadují práce v těchto usazeninách nad 2,5 metru mocnosti vyztužení pomocí příhradových nosníků (BTX). Naši raziči tak v rámci jednoho projektu úspěšně uplatňují zkušenosti nejenom s metodou Drill&Blast, ale také s Novou rakouskou tunelovací metodou,“ podotkl vedoucí stavebního týmu Aleš Gothard.

Fotografie ze stavby islandského tunelu:

Stavbaři postupují ze dvou míst zároveň: z portálu Eskifjördur do vzdálenosti 4,8 kilometru a z portálu Nordfjördur do vzdálenosti 2,7 kilometru. Aktuálně už vyrazili 3686 metrů tunelu. Investorem projektu je společnost Vegagerdin, která představuje islandskou obdobu českého Ředitelství silnic a dálnic. Zhotovitelem díla je sdružení Metrostavu a místní společnosti Sudurverk. Tunel by měl být dokončen na podzim 2017.

Metrostav má s ražbou tunelů na Islandu zkušenosti. Před několika lety zde dokončil dva jiné silniční tunely Siglufjördur a Ólafsfjördur o celkové délce téměř 11 kilometrů. Kromě toho před časem dokončil traťové tunely metra mezi finskými městy Helsinky a Espoo. Právě tunelářské práce jsou specialitou české firmy.

Metrostav staví po celé Evropě

Lepší průnik na západní trhy byl i jedním z hlavních udávaných důvodů, proč firma loni koupila rakouskou společnost Beton und Monierbau Tunnelling GmbH (BeMo Tunnelling), která byla dceřinou společností zkrachovalé Alpine Bau. Tento odborník na stavby tunelů už ve Skandinávii působí. Aktuálně rakouská firma staví v německém Karlsruhe "lehké" metro.

Lídr českého trhu
Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu mírně vzrostly na 21,6 miliardy korun. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostavu patří například i stavební firma Subterra, kapitálově propojený je také se společností Zakládání staveb.

Kromě tunelů má Metrostav v zahraničí také jiné projekty. Loni například dokončil výstavbu celního a logistického terminálu v Bělorusku a navázal na to stavbou dopravně-logistického centra v Brestu. Metrostav také rekonstruuje část varšavského silničního okruhu za pět miliard korun. Přímo či prostřednictvím svých dceřiných společností působí v Německu, Rakousku, Srbsku, Rusku a dalších zemích. Podle Srba usiluje o nové zakázky v zemích jihovýchodní Evropy.