Dálnice se tak prvně po sedmdesáti letech plánů dotkne krajského města a výrazně zjednoduší vjezd do něj. Vedle řidičů se uleví i dopravně přetíženým předměstím Borek a Nemanice. Stavba obou úseků by měla trvat tři roky, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce přitom ještě letos zahájit budování dalších osmnácti kilometrů, které oba zmíněné úseky propojí.
„Pevně věřím, že se zrychlí i příprava obchvatu Českých Budějovic. Napojení na Rakousko už je skutečně v dohledu, není to iluze,“ řekl premiér Sobotka. Právě navazující obchvat krajského města je pro místní samosprávy klíčový. Současně s výkupy pozemků se vedou spory o počet dálničních sjezdů. „Jsem optimistou a věřím, že příští rok bychom mohli začít soutěžit,“ řekl k plánům Ťok. Dálnice dál na jih k rakouským hranicím by se mohla začít stavět za tři roky.
Stavba ve středních Čechách vázne
Achillova pata celého propojení Prahy, Českých Budějovic a Lince ale leží ve středních Čechách, kde má dálnice protnout Posázaví. Dálniční koridor totiž před lety vypadl ze zásad územního rozvoje kraje. Ministerstvo dopravy ale věří, že se jej tam letos podaří vrátit. Takzvaná západní varianta přes Posázaví už má kladné stanovisko vlivu na životní prostředí EIA a ŘSD s žádnou jinou nepočítá.
Podle šéfa ŘSD Jana Kroupy by se dle optimistických předpokladů mohlo na Benešovsku začít stavět za čtyři roky. Všechny termíny u dálnice D3 je ale třeba brát s velkou rezervou. Na včera zahájených stavbách se původně mělo klepat na základní kámen už v roce 2012. A letos se měla stříhat páska.
Staňkov se dočká ještě v dubnu |
---|
Stavba obchvatu Staňkova na silnici I/26 z Plzně na Domažlice a Německo začne do konce dubna, nejpozději počátkem května. Na tříkilometrovou silnici čekají obyvatelé města a řidiči více než třicet let. Hotová by měla být do listopadu příštího roku. ŘSD chce letos za stavbu za celkem 165 milionů korun proinvestovat co nejvíce, ale zatím se zdá reálná částka padesát milionů korun. Největší investice ŘSD v Plzeňském kraji za poslední léta se zpozdila o dva roky hlavně kvůli odvolávání stavebních firem. |