Nová EIA: podnikatelé se bojí zpomalení staveb kvůli obstrukcím

Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie Zdroj: Martin Siebert, Euro

Další hřebík do rakve českého stavebnictví i záchrana miliard z evropských fondů. To jsou dva pohledy na nejnovější počin sněmovny, která v pátek schválila podle evropských not novelu zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA). Na trhu tím vzbudila vesměs rozhořčené reakce.

Kritikou nešetří například Svaz podnikatelů ve stavebnictví. „To není komplikování života stavbařům, nýbrž státním a krajským zadavatelům a ve finále všem občanům, kteří se nedočkají nových silnic. Odkazy na Evropskou komisi považuji za alibismus,“ řekl prezident svazu Václav Matyáš. Podnikatelé se mimo jiné bojí prodlužování přípravy staveb donekonečna, neboť novela posiluje práva veřejnosti. Obstrukcí se obává například developer a majitel firmy Ekospol Evžen Korec.

„V České republice panuje takový šílený zlozvyk, že pokud někdo někde bydlí, tak ve svém okolí už nestrpí nikoho jiného. Někdo si bude chtít postavit bytový dům a jeho budoucí potenciální sousedi mu takto začnou házet klacky pod nohy a vymýšlet si všelijaké překážky,“ řekl Korec pro E15. Podnikatel rovněž varuje před zdražením bytů kvůli závaznosti podmínek EIA pro další schvalovací řízení.

Ministerstvo životního prostředí ale trvá na tom, že novela po dlouhých deseti letech uvede českou úpravu do souladu s unijním právem. Brusel už pohrozil, že v případě nepřijetí novely zavře penězovody z evropských fondů.

Novela postihne už schválené stavby

Zřejmě největším problémem novely je její zpětná platnost. „V souvislosti s přijetím novely bude na požadavek Evropské komise přehodnocen určitý typ a vzorek projektů, jimž již byla vydána EIA a zároveň byl ukončen povolovací proces v době, kdy nebyl zákon EIA v souladu s unijní legislativou,“ uvedla mluvčí ministerstva životního prostředí Petra Roubíčková.

V základech se tak mohou otřást dopravní stavby, které již mají zdlouhavý schvalovací proces za sebou. To je problém především vzhledem k tomu, že příští rok chtěl stát v dopravě finišovat s dočerpáváním evropských fondů za minulé období. Příprava staveb se i před novelou vlekla, u velkých plánů trvala čtrnáct let. Řada projektů ale může být novelou zpochybněna a zastavena.

O tom, jaký druh staveb a jak velký vzorek se bude zpětně kontrolovat, má dnes podle Roubíčkové debatovat vláda. Jako nezákonnou kritizovali retroaktivitu novely komunisté.

Hlavní změny v novele EIA
» stanovisko EIA bude závazné pro další povolovací řízení, nyní je pouze podkladem a záměr lze uskutečnit i s nesouhlasným stanoviskem EIA
» výrok úřadů, že stavba nemusí mít EIA, bude mít charakter rozhodnutí a bude možné proti němu podat žalobu
» dotčená veřejnost bude moci podat žalobu v navazujících řízeních, o odkladném účinku žaloby rozhodne soud do devadesáti dnů, žaloba bude možná i bez předchozí účasti v EIA
» rozšíří se okruh dotčené veřejnosti, jež bude moci podat námitky či žalobu. Dnes to lze jen v případě, že je veřejnost dotčena stavbou, je účastníkem řízení nebo pokud ji zastupují ekologické organizace
» v navazujících řízeních bude muset být vydán „coherence stamp“, potvrzení, že v rámci následného řízení se projekt zásadně nezmění
» nová úprava se uplatní i na již zahájená navazující správní řízení Pramen MŽP

Ministr životního prostředí Richard Brabec ale tvrdí, že novela Česku zachrání evropské miliardy a odvrátí vysokou pokutu. „Pro nečinnost bývalých vlád jsme se dostali do situace, kdy nám Evropská komise už zastavila čerpání dotací na dopravní projekty a od příštího roku by zastavila dotace do všech ostatních oblastí, pokud nebude naše legislativa v souladu s evropskou,“ uvedl Brabec.

Podobné stanovisko zaujímá také ministerstvo dopravy. Přiznává, že schvalování některých staveb bude obtížnější, na druhé straně však ale zdůrazňuje, že novela v příštích letech zachrání padesát miliard z evropských fondů. Stavbaři však kontrují, že není co zachraňovat, neboť novela dopravní stavby zastaví. Novelu čeká ještě schvalování v Senátu a na Hradě. Platit by měla od března, a to pouze rok. Pak chce vláda její ustanovení vtělit do zcela nového stavebního zákona.