Česko patří v Evropě mezi země s nejrychleji rostoucími poplatky za pronájem prodejen v obchodních centrech. V prvním pololetí vzrostly nájmy v tuzemských nákupních centrech meziročně o čtyři procenta. Rychleji zdražovaly už jen v Rumunsku, Maďarsku a ve Švédsku, vyplývá z dat poradenské společnosti CBRE.
„V posledních letech jsme zaznamenali výrazný růst nejvyššího dosahovaného nájemného v nákupních centrech v České republice. Byl způsoben vysokou poptávkou po prémiových lokalitách a současně nedostatkem těchto prémiových ploch,“ uvedla šéfka výzkumu trhu v CBRE Klára Bejblová. Ještě v roce 2016 nájmy v nákupních centrech rostly jen o 0,3 procenta. Loni již jejich růst zrychlil v průměru o pět procent.
Nejvíce si musejí připlatit malé specializované prodejny, a to o více než devět procent. V následujících letech konzultanti již tak vysoké nárůsty neočekávají. Růst nájmů citelně zasahuje majitele prodejen. „Náklady jsou poměrně vysoké. Výdaje na lidi a plochu tvoří 80 až 90 procent nákladů prodejny,“ řekl Petr Homolka, majitel sítí hračkářství, jako je Bambule nebo Sparkys.
Nájmy v nákupních centrech jsou často rozděleny na fixní a takzvaný obratový nájem. Výše obratového nájemného se počítá procentem z tržeb. A právě tržby díky růstu spotřebitelských výdajů rostou. „Musíme dávat pronajímatelům všechna data, takže si umějí spočítat, jak vysoký je podíl nájmu na celkových nákladech. A když máme vyšší tržby, než je určité procento, tak nájem zvednou,“ dodal největší český prodejce hraček Homolka.
„Ekonomická situace přeje růstu obratu nájemců všech 15 center v portfoliu CPI Property Group. Ke zvyšování nájemného však přistupujeme velmi individuálně,“ tvrdí šéf retailových pronájmů CPI Petr Žahour. Podle čísel poradců ale v průměru rostou obraty obchodníků stále o něco rychleji než nájmy.
Zatímco poplatky za prodejny se loni podle CBRE zvýšily o pět procent, vzrostly tržby prodejců v nákupních centrech mezi sedmi až devíti procenty. Rekordmanem v růstu tržeb je segment potravin a nápojů, zvláště takzvané fastfood provozovny.
„Růst obratu rychlého občerstvení souvisí zejména s poptávkou po komplexnější nabídce služeb v nákupních centrech, jež zahrnuje i stravování a trávení volného času,“ dodala vedoucí retailu v CBRE Katarína Brydone. Řada nákupních center se proto na tyto oblasti zaměřila.