OBRAZEM: Beton na Lososí cestě. Metrostav pokročil s obří zakázkou v Norsku
Metrostav v Norsku pokročil se svým ambiciózním stavebním dílem, jehož součástí jsou dva tunely a most přes moře. Firma dokončila betonáž mostovky.
„Silnice, na které působí náš tým, je v Norsku známá jako Lososí cesta. Převáží se po ní totiž značná část lososů z nejbohatších lovišť kolem ostrova Hitra,“ říká vedoucí projektu Rober Brož.
Stavbaři tu podobně jako u jiných předchozích projektů v Norsku či na Islandu pracují na odlehlém venkově. A jak na povrchu, tak v podzemí, vzdorují drsným severským podmínkám. Celá zakázka má být předána investorovi k užívání letos v říjnu.
Prohlédněte si fotogalerii mapující průběh norské zakázky:
„Co se týká tunelů, všechny čtyři portály jsou hotové a tři z nich jsou již zaizolované a zasypané. Poté, co jsme tunely vyrazili a zajistili, své práce zahájil norský partner ve sdružení. Montáž izolace, stříkaný beton, svodidla a elektroinstalace jsou z většiny dodělány na kratším tunelu Mjønes, na delším tunelu Slørdal se pracuje na elektroinstalacích,“ doplnil Brož k zakázce v oblasti Trondheimu.
Norské stavební dílo Metrostavu v hodnotě více než dvou miliard korun se skládá z ražby dvou silničních tunelů a mostu přes fjord. Stavbaři jej zahájili v lednu 2018.
V Norsku tak vzniká nový téměř šestikilometrový úsek silnice, jehož součástí jsou dva tunely a 735 metrů dlouhý osmipolový most přes mořský záliv. Právě zde probíhá nejvíce činností.
Konstrukce mostu je složitá, unikátní bylo již samotné založení za pomoci železobetonových studní o průměru 18 metrů a váze 2000 tun. Výzvou bylo i osazení až 140 metrů dlouhých ocelových sekcí mostovky.
Metrostav v Norsku působí od roku 2014 a realizuje zde svůj pátý projekt. Firma je aktivní také v dalších zemích severní Evropy, jako je Island a Finsko. Zakázky na severu Evropy jsou pro Metrostav v poslední době stále důležitější. Představují téměř polovinu z celkových ročních tržeb firmy ve výši kolem 20 miliard korun.
Jak probíhalo budování mostu přes fjord: