Mostaři z Metrostavu překlenuli norský fjord. Nová „Lososí cesta“ bude hotová příští rok

V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord.

V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord. Zdroj: Metrostav

V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord.
V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord.
V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord.
V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord.
V květnu technici usadili na hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojil obě strany fjordu Åstfjord.
29
Fotogalerie

Norský Ostrov Hitra nedaleko Trondheimu je rájem rybářů. Vyváží se z něj více než třetina všech norských lososů, kamiony plné ryb jezdí po klikaté Lososí cestě kolem fjordů směrem na Trondheim. Od příštího roku bude náročná cesta komfortnější. Český Metrostav totiž výrazně pokročil se stavbou nového úseku silnice, který zahrnuje dva tunely a jeden most přes fjord. Aktuálně technici usadili na již hotové betonové pilíře ocelovou konstrukci, čímž spojili obě strany fjordu Åstfjord.

Ukládání jednotlivých segmentů představovalo náročnou logistickou operaci. Celkem 735 metrů ocelové konstrukce o šířce zhruba čtyři metry bylo přepraveno z dílen v jižním Norsku pomocí jednoho z největších pontonů na světě, Boa Barge 33, pomocí nějž například Norové v únoru vyzvedli potopenou fregatu KNM Helge Ingstad.

“Na pontonu bylo naskládáno osm různě dlouhých segmentů, nejdelší z nich měřil 138 metrů a vážil 620 tun. Další výzvou pak byl zdvih těchto segmentů na pilíře, které jsou až 40 metrů vysoké, tady zhruba jako pražský Nuselský most.

K tomu byla použita speciální jeřábová loď HLV Uglen,” uvedl šéf mostařského týmu Robert Brož. Poslední dva segmenty musely být zdviženy z pevniny, nad jedinou silnicí vedoucí na Hitru.

Prohlédněte si fotogalerii:

“V následujících měsících bude norský subdodavetel Aker Solutions svařovat jednotlivé segmenty k sobě, abychom pak pokračovali s betonováním mostovky. Otevření stavby očekáváme dle plánu, tedy na podzim příštího roku“ uvedl výrobní náměstek divize 5 Metrostavu Alexandr Tvrz.

Již v dubnu dokončil tunelářský tým Metrostavu ražbu druhého tunelu na uvedeném projektu, který je douhý více než 2600 metrů.