Obří podzemní garáže posunuly opravu Václavského náměstí

Oprava Václavského náměstí je v plánu již několik let

Oprava Václavského náměstí je v plánu již několik let Zdroj: ctk

ČTK , čap
Oprava Václavského náměstí se posouvá kvůli neshodám o plánovaném vybudování podzemních garáží. Památkářům se nelíbí nájezdové rampy, které by do podzemí vedly. Praha 1 nechce odsouhlasit zahájení prací, dokud nebude ohledně garáží jasno. O přestavbě náměstí se mluví již několik let.

Praha 1 i památkáři se shodují, že by po rekonstrukci měly z jeho povrchu zmizet automobily. Radnice by pro ně ráda vybudovala nové parkování pod povrchem náměstí. Zvažuje tři možnosti, kde by mohly vzniknout. Jednou z variant je obří parkoviště pod plánovaným developerským projektem mezi Václavským náměstím, Panskou ulicí a ulicí Na Příkopě.

Podle návrhu by nájezdové rampy ústily do dolní části náměstí. Památkáři z pražského Národního památkového ústavu (NPÚ) s tím ale nesouhlasí. Podle Ondřeje Šefců z NPÚ je otázka, jestli takto monstrózní garáže s kapacitou asi 450 vozů jsou nutné. „Žádali jsme, aby se také prověřily možnosti výjezdů,“ řekl Šefců. Dodal, že například navrhovali možnost výjezdu do Panské ulice. Takovou variantu ale podle starosty první městské části Oldřicha Lomeckého (TOP 09) odmítli z kapacitních důvodů Panské dopravní experti.

Šefců navrhuje, aby se začalo s přípravou rekonstrukce náměstí ještě předtím, než se všechny otázky ohledně podoby garáží vyřeší. To se ale Praze 1 nelíbí. „Nechceme začít stavět bez toho, že bychom toto měli vyřešeno. Za této patové situace do toho veřejné peníze nevložíme,“ poznamenal. Podle Šefců je vše věcí jednání. „Nevidím to jako nepřekonatelný příkop,“ dodal.

O opravě Václavského náměstí se mluví již několik let. Projekt přestavby vypracovala již v roce 2005 společnost Cigler Marani Architects. Vedení Prahy například zvažovalo, zda na náměstí opět nepřivede tramvaje. Tento nápad ale nakonec odmítlo.