Praha neplatí faktury, za tunel Blanka dluží 1,5 miliardy
„Neuhrazené faktury činí k dnešnímu dni asi 1,5 miliardy korun a další asi miliarda korun je v rozpracované výrobě, kde jsme ty faktury prozatím neposlali,“ řekl agentuře ČTK mluvčí Metrostavu František Polák. Podleněj se problém dotýká i všech subdodavatelům, kterým Metrostav nemůže práce proplácet. „Doufáme, že se s radnicí velmi rychle dohodneme,“ doplnil Polák. Podle něj se ale i nadále pokračuje ve výstavbě tak, aby se v tunelu mohlo začít zkušebně jezdit na konci dubna příštího roku.
Město se hájí tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly. „Pozastavení plateb nastalo na základě faktu, že v průběhu výstavby tunelu Blanka došlo k významným změnám projektu. Většina těchto změn již byla provedena. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohly být faktury proplaceny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ sdělila mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová. „Jedná se o kontrolu více než 2300 složek, které vyskládané na sobě by měřily 44 metrů, a sahaly by tak do dvou třetin výšky Petřínské rozhledny,“ doplnila.
Podle informací ČTK z posledního prosincového jednání rady města ale vyplývá, že není jasné, jestli všechny provedené práce byly městem předem schváleny a jestli už nebyl překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky. Praha zřejmě neví, jak mohla tato situace vzniknout. V polovině ledna proto rada nařídila magistrátním právníkům, aby zjistili, kdo situaci zavinil a kdo za ni případně ponese zodpovědnost.
Záloha 2,5 miliardy?
Praha nyní o řešení s Metrostavem jedná. Uvažuje například o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytla zálohu až 2,5 miliardy korun. To však kritizuje opozice. „Opravdu, pane primátore, myslíte vážně, že budete dávat dodavateli stavby Blanka, společnosti Metrostav, dvě a půl miliardy korun zálohy? Není toto v rozporu se zákonem a s nedovolenou veřejnou podporou? Proč je obcházeno, že se řádně neplatí dodavateli, tím, že se mu bude dávat záloha?“ ptal se na posledním jednání zastupitelstva Březina. Podle Březiny si Praha nechala vyčíslit, kolik by stálo zastavení a zakonzervování stavby. Podle materiálů, které má ČTK k dispozici, se náklady pohybují kolem 800 milionů korun.
Podívejte se: tunel Blanka se představil Pražanům:
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) na většinu dotazů na zastupitelstvu neodpověděl. Podle něj je jednání o dalším financování stavby velmi složité a informace není možné v současnosti zveřejnit, protože by to poškodilo Prahu při dalším vyjednávání.
Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.