Praha neplatí faktury, za tunel Blanka dluží 1,5 miliardy

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vpravo) a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží". (foto ČTK)

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (vpravo) a generální ředitel společnosti Metrostav Pavel Pilát, poté co symbolicky naplnili vozík zeminou u příležitosti vytěžení posledního kubíku na stavbě tunelového komplexu Blanka. Slavnostní ukončení ražby se uskutečnilo 5. září v Praze. Na akci aktivisté z občanského sdružení Pražské fórum rozvinuli transparent s nápisem "Tunel lží". (foto ČTK) Zdroj: ctk

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7 Fotogalerie
ČTK
ČTK , jih
Praha má další potíže s obřím projektem tunelu Blanka. Poté, co se cena vyšplhala z původně předpokládaných 28 miliard korun na zhruba 36 miliard, má nyní problémy se splácením. Jen od loňského května neproplácí dodavatelům faktury na výstavbu a za odvedené práce jim dluží zhruba 1,5 miliardy korun. Tvrdí to společnost Metrostav, která je hlavním dodavatelem stavby.

„Neuhrazené faktury činí k dnešnímu dni asi 1,5 miliardy korun a další asi miliarda korun je v rozpracované výrobě, kde jsme ty faktury prozatím neposlali,“ řekl agentuře ČTK mluvčí Metrostavu František Polák. Podleněj se problém dotýká i všech subdodavatelům, kterým Metrostav nemůže práce proplácet. „Doufáme, že se s radnicí velmi rychle dohodneme,“ doplnil Polák. Podle něj se ale i nadále pokračuje ve výstavbě tak, aby se v tunelu mohlo začít zkušebně jezdit na konci dubna příštího roku.

Město se hájí tím, že musí zkontrolovat všechny změny, které v projektu během výstavby nastaly. „Pozastavení plateb nastalo na základě faktu, že v průběhu výstavby tunelu Blanka došlo k významným změnám projektu. Většina těchto změn již byla provedena. Město v současné době kontroluje jednotlivé změny v projektu tak, aby mohly být faktury proplaceny v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ sdělila mluvčí pražského magistrátu Tereza Králová. „Jedná se o kontrolu více než 2300 složek, které vyskládané na sobě by měřily 44 metrů, a sahaly by tak do dvou třetin výšky Petřínské rozhledny,“ doplnila.

Podle informací ČTK z posledního prosincového jednání rady města ale vyplývá, že není jasné, jestli všechny provedené práce byly městem předem schváleny a jestli už nebyl překročen rozpočet pro dodatečné práce, který může činit maximálně 20 procent ceny původní zakázky. Praha zřejmě neví, jak mohla tato situace vzniknout. V polovině ledna proto rada nařídila magistrátním právníkům, aby zjistili, kdo situaci zavinil a kdo za ni případně ponese zodpovědnost.

Záloha 2,5 miliardy?

Praha nyní o řešení s Metrostavem jedná. Uvažuje například o tom, že by na budoucí práce dodavateli poskytla zálohu až 2,5 miliardy korun. To však kritizuje opozice. „Opravdu, pane primátore, myslíte vážně, že budete dávat dodavateli stavby Blanka, společnosti Metrostav, dvě a půl miliardy korun zálohy? Není toto v rozporu se zákonem a s nedovolenou veřejnou podporou? Proč je obcházeno, že se řádně neplatí dodavateli, tím, že se mu bude dávat záloha?“ ptal se na posledním jednání zastupitelstva Březina. Podle Březiny si Praha nechala vyčíslit, kolik by stálo zastavení a zakonzervování stavby. Podle materiálů, které má ČTK k dispozici, se náklady pohybují kolem 800 milionů korun.

Podívejte se: tunel Blanka se představil Pražanům:

Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) na většinu dotazů na zastupitelstvu neodpověděl. Podle něj je jednání o dalším financování stavby velmi složité a informace není možné v současnosti zveřejnit, protože by to poškodilo Prahu při dalším vyjednávání.

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.