Praha zaplatila Metrostavu desetinu dluhu za Blanku

tunel Blanka

tunel Blanka Zdroj: ctk

Tahanice kolem kontroverzního tunelu Blanka prozatím končí, ane ne úplně. Praha poslala Metrostavu 159 milionů z dlužné částky za stavbu tunelového komplexu. Metrostav netají spokojenost, ale dál čeká na to, až Praha schválí budoucí práce na stavbě. Bez toho nebude v některých částech stavby pokračovat.

Praha Metrostavu neproplácíela od loňského května faktury za výstavbu tunelu Blanka a za odvedené práce tak už dluží zhruba 1,5 miliardy korun. Pozastavení plateb vysvětloval magistrát tím, že během výstavby se udělaly významné změny v projektu, které město musí zkontrolovat. Kontrola zkončila a hlavní město zaplatilo první část dluhu. „Dneska jsme na základě odsouhlasených faktur poslali Metrostavu 159 milionů korun za práce, které byly vykonány,“ řekl primátor Bohuslav Svoboda.

„Je to příjemné a doufáme, že to bude pokračovat,“ řekl v reakci na oznámení platby mluvčí Metrostavu František Polák. Podle něj je proplácení faktur ale jen částí problému. „Potřebujeme, aby Praha schválila další práce, u kterých nastaly změny oproti zadávací dokumentaci,“ poznamenal mluvčí. To se podle Poláka týká například rozsáhlých oprav křižovatky Prašný most, které jsou na letošek naplánovány a měly by být koordinovány s pracemi správy komunikací a dopravního podniku. „Pokud Praha práce do dvou nebo tří týdnů neschválí, my je nezačneme,“ dodal Polák.

tunel Blankatunel Blanka | e15

Tunelový komplex Blanka
Jedná se o součást vnitřního obchvatu města.
Výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun.
Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.

Podle mluvčí pražského magistrátu Terezy Králové se o tomto problému jednalo. „Na klíčovém jednání mezi projektanty, Metrostavem a Inženýringem dopravních staveb byl stanoven postup řešení této situace,“ řekla bez dalších podrobností Králová.

Město nyní kontroluje všechny neproplacené faktury. Ty, které budou odpovídat původnímu zadání, hned proplatí. U ostatních musí rozlišit, jestli se vejdou do limitu 20 procent povolených víceprací.

Praha původně uvažovala, že Metrostavu poskytne zálohu ve výši 2,5 miliardy korun na budoucí práce na tunelu. Postup kritizovala opozice, město pak od návrhu upustilo.