Právníci SŽDC lámou hůl nad italskými nájemci Hlavního nádraží, Grandi Stazioni hrozí soudním kolotočem
Na pražském hlavním nádraží se schyluje k velkému zemětřesení v podobě nuceného odchodu Grandi Stazioni. Správa železniční dopravní cesty jako novopečený majitel nádraží má od svých právníků doporučení ve spolupráci s Italy nepokračovat. Serveru E15.cz to potvrdily obě strany.
„Smlouva se společností Grandi Stazioni je platná do 16. října 2016. V případě, že nebudou k danému datu naplněny její podmínky, zanikne. Z právních analýz vyplývá, že případné uzavření dodatku ke smlouvě by mohlo být v rozporu s koncesním zákonem,“ sdělila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Se svým stanoviskem už správa železnic italskou firmu seznámila, jednání ale zatím pokračují.
Ke zmíněnému datu měla totiž být hotova rekonstrukce celého nádraží včetně historické Fantovy budovy. Právě na té se ale Grandi Stazioni zasekla a žádá po SŽDC smluvní dodatek, který by lhůtu prodloužil o dva roky. Pokud k prodloužení nedojde, zhroutí se Italům naděje na pronájem nádraží na dalších třicet let. Podle jednatele české Grandi Stazioni Andrey Odoardiho není žádný důvod pro ukončení spolupráce.
„Postoji SŽDC vůbec nerozumíme, chceme práci dokončit. Nikdo jiný to nedokáže, máme projekt, příslušná povolení, peníze. SŽDC nic z toho nemá, musí začít od začátku a to zabere roky, kdy se na nádraží nic nezmění,“ sdělil Odoardi.
Firma zároveň hrozí roztočením soudního kolotoče proti Českým drahám, jako bývalému majiteli nádraží, SŽDC i České republice. Žádat prý bude miliardy. Grandi Stazioni vyhrála tendr na opravu a následný třicetiletý pronájem hlavního nádraží už v roce 2002.
Práce na rekonstrukci odbavovacích hal začaly koncem roku 2006, hotovo bylo po čtyřech letech. Italové investovali do nádraží přes 1,2 miliardy korun. Do Fantovy budovy chtějí dát dalších 200 milionů. Po kolaudaci poslední fáze rekonstrukce by pak firma dostala nádraží do třicetiletého pronájmu.
Za rok 2014 vykázala společnost Grandi Stazioni Česká republika výnosy z nájemného 150 milionů korun, zisk činil necelých 50 milionů. Podle Odoardiho firma veškeré zisky investuje zpět do budov. Českou Grandi Stazioni původně ovládaly z 61 procent italské státní dráhy (Ferrovie dello Stato Italiane). Ty ale italskou matku letos v létě prodaly fondům Antin a ICAMAP a investorské skupině Borletti.
Devětatřicet procent v české firmě vlastní Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD). Správa pražského hlavního nádraží je jediný projekt Grandi Stazioni mimo Itálii.
Andrea Odoardi: Soudní spor by byl prohrou všechProč není Fantova budova hotova podle plánu k letošnímu říjnu?Potřebujeme další dva roky kvůli neutěšenému stavu budovy. Kvůli zanedbané údržbě je stav mnohem horší, než jsme očekávali. Druhým důvodem je nedokonalá spolupráce ze strany Českých drah. Byla plná průtahů. Máte už připraveno nějaké využití pro tuto budovu?Jistě. Fantova kavárna je hotová a máme jasně nalinkovaný plán dalších prací. Do dvou let vše dokončíme. A máme už domluvené některé nové nájemce, ty bych ale ještě nechtěl zveřejnit Bude zde například food court. Nyní se ale jeví pravděpodobnější váš odchod z nádraží. Co budete dělat pak?Pokud spolupráce skončí, budeme bránit naše zájmy a zájmy našich akcionářů všemi prostředky. Investovali jsme více než 1,2 miliardy a nikdo nemůže čekat, že tady tuhle investici necháme jen tak ležet. Situace je ještě vážnější, když si uvědomíme, že jedním z našich akcionářů je EBRD, která nás plně podporuje. Jak velkou částku budete vymáhat a po kom?Mluvíme o totální škodě v řádu miliard českých korun. SŽDC je ale vyzbrojena právním názorem, že prodloužení spolupráce by bylo protizákonné.Absolutně nesouhlasíme s tím, že pokračování spolupráce je právně nemožné. Už jen přistoupení k soudnímu sporu by bylo prohrou pro všechny. Znamenalo by zastavení prací a okamžitou platbu 1,2 miliardy ze strany SŽDC. |