Andrea Odoardi: Z pasažérů Hlavního nádraží musíme udělat zákazníky

Andrea Odonardi

Andrea Odonardi Zdroj: Anna Vackova

Společnost Grandi Stazioni aktuálně přehodnocuje své plány na obnovu historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Ráda by využila především přízemí, rekonstrukci ostatních prostor chce oddálit a přenechat Českým drahám. „Už jsme investovali více, než si žádal kontrakt,“ říká jednatel Grandi Stazioni ČR Andrea Odoardi.

* E15: Jaké jsou vaše plány s Fantovou budovou?

Část budovy včetně Fantovy kavárny už je hotova. Teď chceme dát přednost především viditelným částem budovy, tedy střeše, fasádě a přízemí, kde jsou prostory, ze kterých může mít prospěch veřejnost.

* E15: A co tam bude veřejnost dělat?

To je pro nás největší výzva. Samotná oprava budovy je totiž pouze otázkou peněz, ale vdechnout jí znovu život, to je úplně jiný příběh. A najít nějaké nové využití, to nás dlouhodobě zaměstnává a žádá si nejlepší nápady. Ta budova už neslouží celá desetiletí jako nádraží. My se musíme vyhnout tomu, že až všechno opravíme, bude to nové, ale prázdné a mrtvé.

* E15: To nebude snadné, když je na jedné straně kolejiště a na druhé dálnice.

Toho jsme si vědomi. Ale jsme odborníci, jsme společnost, která řídí výhradně železniční stanice. A Fantova budova není v Evropě výjimkou. Velká nádraží se vesměs stavěla před více než sto lety a za tu dobu se řada z nich dramaticky proměnila, takže původní budovy ztratily svou funkci. Příkladem je Řím, a tam jsme to zvládli – časový tlak je ale v tomto případě vždy kontraproduktivní. Plán pro Prahu je jasný: položit peníze na stůl a budovu nádraží opravit. Chceme z ní vytvořit destinaci, chceme využít ojedinělou krásu stavby. Chceme, aby ji zmiňovaly všechny bedekry. Je to perla secese, která je vzdálena jen dvě stě metrů od Václavského náměstí.

* E15: Ano, ale asi nevyděláte peníze jen proto, že jde o historickou památku.

I uvnitř chceme něco unikátního, co dokáže ten prostor vytěžit. Máme fantastickou budovu, která je – a to paradoxně i díky magistrále, jež jinak nese řadu znevýhodnění – výborně vidět ze všech stran.

* E15: Mluvíte například o hotelu?

Ne, to určitě ne, Praha je plná hotelů. My chceme nejprve obnovit slávu Fantovy kavárny a s ní spojených restauračních služeb. Nyní jsme v procesu výběru provozovatele kavárny, volíme přitom mezi několika špičkovými nabídkami. Chceme něco speciálního, unikátního, protože i místo je unikátní.

* E15: Co si představujete pod pojmem unikátní?

Musí jít o ojedinělý formát, rozhodně ne nějaký kavárenský řetězec, jaké jsou k vidění třeba na Václavském náměstí. Smlouvu s novým provozovatelem chceme mít do konce roku.

* E15: A zbytek budovy?

Dalším klíčovým bodem je fasáda, kde čekáme na souhlas Českých drah s navrženým harmonogramem. Chceme začít ve druhém pololetí, ihned, jakmile se České dráhy vyjádří. Zároveň chceme pro České dráhy obnovit vládní salonek a VIP Lounge. Zbylé přízemí, které bude přístupné veřejnosti, chceme využívat ke komerčním účelům. Samozřejmě nemůže jít o obchodní pasáž, jaká je v nové odbavovací hale. Fantova budova nabízí jiné prostory. Komerční znamená, že musíme vybrat provozovatele, kteří se tam hodí. V první řadě chceme na kavárnu navázat další podniky s občerstvením, udělat z celého prostoru jakýsi food court. K tomu chceme později přilákat další obchodníky, kteří využijí synergie s občerstvením. Máme celkem jasnou představu, ale ještě ji nechceme podrobně představovat.

* E15: Co ostatní poschodí. Budete je také rekonstruovat?

Ta budou i nadále sloužit jako kanceláře, například pro České dráhy nebo Drážní úřad. Chápeme, že dráhy chtějí své kanceláře opravené. Nabízíme jim, že společně dohodneme částku, kterou budeme platit po celých třicet let nájmu a ze které se budou moci nejen kanceláře opravit, ale celých třicet let udržovat. Chceme, aby to bylo pro České dráhy výhodné.

* E15: České dráhy ale tvrdí, že budovu musíte opravit podle smlouvy vy. A celou.

Ve smlouvě je zakotven princip revitalizace Fantovy budovy. Co přesně je obsahem revitalizace, je předmětem diskuzí a upřesňování. My jsme tady dosud investovali 1,15 miliardy korun. Například rozsah revitalizace nové odbavovací haly je nakonec výrazně větší, než jsme čekali. Naše svědomí je čisté a pasažéři to vidí. Investovali jsme více, než si žádal kontrakt.

* E15: Kolik chcete ještě investovat?

Právě vybíráme generálního zhotovitele další části stavby, a proto by nebylo moudré, abychom zveřejňovali konkrétní čísla. Jednáme s Metrostavem, a dokud nebude smlouva podepsána, nechceme čísla zveřejnit. Ale jakmile České dráhy naše plány odsouhlasí, budeme připraveni začít. Po dokončení revitalizace se začne odpočítávat našich třicet let nájmu. Máme plán, jak po celou tu dobu udržet hodnotu aktiv na nádraží.

* E15: A nebojíte se, že oněch třicet let se vám vůbec nezačne odpočítávat, když Fantovu budovu nezrekonstruujete do října 2016 úplně celou včetně zázemí drah? O smlouvu přece kvůli tomu můžete přijít. České dráhy tvrdí, že jste si měli všechno rozmyslet před podpisem v roce 2003. Není proto jisté, že přistoupí na nový dodatek a harmonogram, kterým chcete definitivní konec revitalizace odsunout až na rok 2019.

Věřím, že České dráhy budou vnímat to, že nádraží dobře funguje, že jsme investovali více, než jsme slíbili, a že projekt chceme dokončit. Rok 2016 přitom dle smlouvy není kategorickým mezníkem. Všichni víme, že ostatní projekty revitalizace nádraží skončily fiaskem. Bylo by podle nás nešťastné přerušit projekt, který je úspěšný a který Českým drahám generuje výnosy. Harmonogram je proto třeba upravit, což ale nic nemění na tom, že chceme dostát svým závazkům. Projekt PPP znamená partnerství, my se cítíme jako významný partner Českých drah a stejně vnímáme i druhou stranu. Partneři se mohou a měli by se dohodnout.

* E15: Máte na hlavním nádraží obsazené všechny obchodní prostory?

Obsazenost činí asi 95 procent. Jeden nový nájemce přichází právě v těchto dnech, jde o rakouský obchod se sportovními potřebami.

* E15: Může sport na nádraží fungovat?

Lidé tady kolem (rozhovor se uskutečnil v kavárně na hlavním nádraží - pozn. aut.) jsou cestující, nikoli zákazníci. A my je z pasažérů musíme proměnit v zákazníky. Jako cestující dobře znají hodnotu času a chápou, že nákupem na nádraží mohou čas ušetřit. Když něco potřebují koupit, přitom ale zároveň musí někam jet a strávit čas na nádraží, pak je logické, že si to koupí zde. Pokud jim to nabídneme.

* E15: Co říkáte stavu parku před nádražím?

To je pro nás dlouhodobá bolest. Když jsme šli do tohoto projektu, tak jsme samozřejmě kontaktovali i naše sousedy. V případě parku je to Praha 1. Nechtěli jsme, aby obnovené nádraží bylo jako oáza v poušti. A ukazuje se, že samospráva není schopná něco udělat. Pro pasažéry a naše zákazníky znamená výstup před budovu šok. Předali jsme samosprávě před mnoha lety zdarma náš projekt na obnovu parku, ale bez odezvy.

* E15: Co bylo v tom projektu?

Základní hesla projektu jsou bezpečnost a přehlednost, s tím souvisí pořádné osvětlení, obnova zeleně, vybavení a podobně. Výsledek vidíte, slyšeli jsme mnoho slibů, ale roky se nic neděje.

* E15: Pokukujete i po nějakém jiném nádraží v České republice?

Naší specialitou jsou velká nádraží, jak vyplývá už z našeho názvu. Ano, můžeme se stát potenciálním partnerem i při obnově jiné stanice. Proběhla například nějaká jednání o nádraží v Brně. Ale vše je především v kompetenci Českých drah, potažmo ministerstva dopravy. My jsme připraveni. Já jsem hrdý na to, že toto je pravděpodobně jediný úspěšný projekt PPP v České republice.

* E15: Působíte i jinde než v Itálii a České republice?

Jsme v jistém kontaktu v podstatě se všemi velkými evropskými dopravci, teď máme například smlouvu v Rusku. Nejde ale přímo o koncesi, ale o poradenské služby. Oni tam mají obrovské plány s nádražními budovami, jak už je ostatně v Rusku zvykem. A stojí o naše zkušenosti. Provozovat nádražní budovu je totiž zásadně odlišné od provozování běžného nákupního střediska.

Andrea Odoardi (44)
Rodák z Říma vystudoval strojírenství, ale od začátku své kariéry se soustřeďuje na oblast stavebnictví. Pro společnost Grandi Stazioni pracuje dlouhá léta, aktuálně působí jako ředitel rozvoje. Zabývá se především zahraničními PPP projekty skupiny a jako jednatel řídí Grandi Stazioni Česká republika. Je ženatý, má tři děti.