Příprava stavby D3 se rozjíždí, stavební firmy se utkají o tučné sousto

U rakouského Freistadtu, 15 kilometrů od státní hranice, je připravena rychlostní silnice S10 do Lince a čeká na napojení na českou D3.

U rakouského Freistadtu, 15 kilometrů od státní hranice, je připravena rychlostní silnice S10 do Lince a čeká na napojení na českou D3. Zdroj: CTK

Dvojici soutěží na další úseky jihočeské dálnice D3 vypíše Ředitelství silnic a dálnic pravděpodobně začátkem příštího roku. Hodnota prací se odhaduje na více než 12 miliard korun. Nákladnější přitom bude kratší sedmikilometrový úsek z Úsilného do Hodějovic, což je dlouho očekávaný dálniční obchvat Českých Budějovic. Jeho součástí je i kilometrový tunel, o jehož smysluplnosti v ploché budějovické pánvi se dlouho diskutovalo. Obchvat má stát přes sedm miliard korun.

Na jih od krajského města na něj naváže téměř třináctikilometrová stavba k Třebonínu za více než pět miliard. Její součástí bude i přeložka železniční trati z Českých Velenic. Na obou úsecích by měli dělníci začít pracovat současně, čímž vznikne největší dopravní staveniště v českých zemích. Hotovo by pak mělo být o tři roky později.

Obchvat Českých Budějovic a pokračování dálnice vyjde i s tunelem na více než 12 miliard korun.

Záměr má ale podobně jako řada dalších velkých dopravních staveb háček v podobě zastaralé dokumentace k vlivu na životní prostředí – EIA. Premiér Bohuslav Sobotka se snaží v Bruselu dosáhnout uznání dokumentací EIA, které vznikly ještě podle starého zákona z roku 1994. „Nyní probíhají výkupy pozemků. Pokud vše půjde podle plánu, začne stavba nejdříve v polovině příštího roku,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Dálnice D3 je už dnes nejrozestavěnější komunikací v Česku, horečně se buduje mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. V roce 2020 by tak mělo být hotovo téměř sto kilometrů od hranic Středočeského a Jihočeského kraje po Třebonín na Českokrumlovsku.

Motoristům se tím výrazně ulehčí dovolenkové cesty do Rakouska a dále k moři, kde České Budějovice působí jako špunt. Rakušané přitom svou navazující dálnici S10 už loni přivedli k Freistadtu 15 kilometrů od hranic a nyní s pokračováním vyčkávají na vývoj na české straně.