Správa železnic otočila, pošle italské Grandi Stazioni dobrovolně přes půl miliardy

hlavní nádraží Praha

hlavní nádraží Praha Zdroj: profimedia.cz

Jako nová. Prezident Václav Klaus (druhý zprava) společněs italským prezidentem Giorgiem Napolitanem (druhý zleva)včera slavnostně otevřeli opravenou odbavovací halu hlavníhonádraží v Praze. Rekonstrukci zajišťovala firma Grandi Stazioni
Praha hlavní nádraží
Pražské hlavní nádraží - Fantova budova
Pražské Hlavní nádraží
Jednotka 451.059 "pantograf" na pražském hlavním nádraží
11
Fotogalerie

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zaplatí bývalému nájemci na pražském hlavním nádraží, společnosti Grandi Stazioni, 566 milionů korun za rekonstrukci nádražních budov. SŽDC v tiskové zprávě potvrdila informaci serveru Lidovky. Železničáři přitom ještě nedávno tvrdili, že Italům nezaplatí nejspíš nic, případně vyčkají rozhodnutí soudu, který má o nárocích Grandi Stazioni rozhodnout.  

Náměstek ředitele SŽDC pro majetek Tomáš Drmola ještě před pár týdny tvrdil, že má italská firma nárok na technické zhodnocení po odečtení odpisů. Podle smlouvy je prý tato položka v den ukončení nájmu nula. „Já bych zase chtěl houpacího koně. Budeme chtít všechno podrobně zdokumentovat,“ reagoval v říjnu náměstek na nároky Italů. 

Dnes je všechno jinak. Podle mluvčí SŽDC Kateřiny Šubové zaplatí stát prokazatelné náklady na opravy budovy. Správa se tak rozhodla proto, aby předešla vysokým smluvním pokutám, které by mohla dostat, pokud by s platbou vyčkávala až na ukončení soudního sporu, uvedla mluvčí. 

Uvedená částka podle ní vychází ze znaleckého posudku, který si nechala SŽDC vypracovat poté, co Grandi Stazioni podle ní odmítla předložit doklady o skutečně proinvestovaných prostředcích.

Smluvní pokuta vyplývající ze smlouvy, kterou s Grandi Stazioni uzavřely České dráhy jako původní vlastník nádraží, přitom podle SŽDC představuje 0,5 procenta z dlužné částky za každý den prodlení, což znamená skoro čtyři miliony korun denně. 

Grandi Stazioni se dnes nechtěla vyjadřovat, za modernizaci nádraží si ale podle SŽDC nárokuje více než 770 milionů korun. Správa je s italskou firmou ve sporu poté, co bývalému nájemci k letošnímu 17. říjnu neprodloužila smlouvu. 

Grandi Stazioni měla mít hlavní nádraží pronajaté na dalších 30 let, pokud by do letošního 16. října zvládla zrekonstruovat celý objekt. Původně uváděla, že pokud SŽDC společnost z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a také jako náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží.

O opravě budovy se ČD a Grandi Stazioni dohodly v roce 2003. Grandi Stazioni za 13 let od podpisu smluv opravila jen část budovy a odbavovací halu nádraží. Boční trakty a fasáda Fantovy budovy se rekonstrukce dosud nedočkaly. Rozhodnutím o platbě ale podle náměstka generálního ředitele SŽDC pro správu majetku Tomáše Drmoly spor s italskou společností nekončí. Soudní řízení bude podle něj pokračovat a není vyloučené, že bude po Grandi Stazioni v budoucnu nárokovat naopak SŽDC.

Grandi Stazioni do letošního června většinově vlastnily italské dráhy. Nově firmu vlastní francouzský investiční fond Antin a italská investorská skupina Borletti Group. Předloni česká pobočka Grandi Stazioni hospodařila se ziskem 54 milionů korun při výnosech přesahujících 144 milionů korun.