Státní silničáři opět vypisují velké tendry. Stavebníci si rozdělí miliardy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Po mnohatýdenní přestávce začalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu dodávat trhu velké stavební zakázky. Pro začátek vyrukovalo s balíkem několika tendrů za více než čtyři miliardy korun. K největším patří například miliardové prodloužení příbramské rychlostní silnice R4 u Dubence, stavba silnice I/37 na Pardubicku nebo obchvat Mělníka.

Kromě nové výstavby se silničáři chystají i na velké rekonstrukce. Nové vozovky se dočkají dálnice D1, D2, D5, D8 a D11. Dělníci se objeví i na velkém pražském okruhu v úseku mezi Běchovicemi a Satalicemi, kde se budou opravovat mosty. „Další tendry jsou na pravidelnou údržbu silniční infrastruktury, přípravu budoucích staveb a běžný provoz,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Přestávku ve vypisování soutěží si vyžádal nový šéf státních silničářů Jan Kubiš. Na jeho popud se všechny soutěže s hodnotou nad 300 milionů korun, jež připravilo minulé vedení, musely zkontrolovat. Revizí prošlo 135 akcí, kontroloři našli chyby u 55.

„Podmínky byly v příkrém rozporu s pravomocnými rozhodnutími antimonopolního úřadu, a proto bylo nutné pochybení okamžitě odstranit,“ uvedl mluvčí. K největším nedostatkům patří nevhodně nastavené kvalifikační požadavky a podezření na nepřípustné dělení zakázek.

Spuštění nových soutěží je pro stavbaře dobrou zprávou, neboť státní zakázky jsou pro ně životně důležité. „Celkový objem stavebnictví určují téměř ze čtyřiceti procent veřejné zakázky,“ uvedl ředitel výzkumné společnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Opravdovou lahůdku přitom pro stavebníky připravila vláda. Ve středu schválila vypsání klíčové soutěže na dostavbu dálnice D1 u Přerova. Předpokládaná hodnota čtrnácti kilometrů dálnice činí pět miliard korun. Větší sousto stát letos silničním stavebníkům neposkytne.

Okruh se rozšíří
Velký silniční okruh kolem Prahy je hotov sotva z poloviny, ale silničáři už kují plány na jeho rozšíření. První na řadu zřejmě přijde úsek na východě metropole mezi Běchovicemi a Satalicemi. Ministerstvo životního prostředí koncem května vydalo souhlas s jeho rozšířením na tři pruhy v každém směru. Na stejnou šířku by mělo ztloustnout také prvních osm kilometrů dálnice D11, která tam ústí. Poprvé by se tam mělo kopnout za čtyři roky.