Výroba asfaltu loni po několika letech vzrostla

Látání děr. Ačkoli stavební sezona začíná na jaře, nejvíce
asfaltu se vyrobí v říjnu

Látání děr. Ačkoli stavební sezona začíná na jaře, nejvíce asfaltu se vyrobí v říjnu Zdroj: ctk

Zvýšená aktivita silničářů loni po letech nasměrovala výrobce asfaltových směsí vzhůru. Celková produkce činila zhruba šest milionů tun, což je o patnáct procent více než rok předtím.

Jde o vůbec první růst od roku 2008. Firmy zvrat trendu připisují hlavně většímu objemu oprav. „Přístup zodpovědných investorů k opravám silnic se loni po dlouhé době zlepšil,“ sdělil jednatel Sdružení pro výstavbu silnic (SVS) Petr Svoboda. SVS, které sdružuje velké stavební firmy, deníku E15 statistiky poskytlo.

Výrobci přitom považují za zlomový rok 2006, kdy se vyrobilo rekordních 7,6 milionu tun asfaltové směsi. Od té doby se objemy, s malým výkyvem o dva roky později, zmenšují. „Pokud by se dařilo silničářům využívat finanční prostředky na přípravu a novou výstavbu tak jako na opravy a rekonstrukce, byla by situace mnohem příznivější,“ doplnil Svoboda.

Skupiny Strabag a Eurovia jako největší výrobci asfaltových směsí nárůst potvrzují. „Vliv mají především opravy komunikací,“ řekla mluvčí Strabagu Edita Novotná. V tuzemsku funguje zhruba stovka obaloven, cena tuny balené směsi je navázána na cenu ropy a loni se pohybovala v rozmezí 1300 korun až 1900 korun. I loni přitom přetrval trend, že se nejvíce asfaltu vyrobí na podzim.