Zahloubené miliardy. Policie vyšetřuje financování tunelu Blanka

Tunel Blanka

Tunel Blanka Zdroj: Jan Rash

Tunel Blanka
Do pět kilometrů dlouhé prohlídkové trasy lidé vstupovali rampou tunelů v ulici Svatovítská u Vítězného náměstí v Praze 6.
Ražená část trasy končí v Troji a pokračuje přes budovaný Trojský most ke stanicím městské hromadné dopravy v Holešovicích.
Příchozí dostávali mapky prohlídkové trasy, na které mohli sledovat, kde se právě nacházejí. Další informace mohli načerpat z panelů i od ochotných průvodců v přilbách a pracovních uniformách.
Cestou měli návštěvníci jedinečnou možnost si prohlédnout strojovnu vzduchotechniky, nejmodernější tunelářské stroje, obdivovat tuny betonu obklopující je ze všech stran a tu a tam nakouknout do sousedního tubusu.
7
Fotogalerie
Kriminalisté vyšetřují okolnosti týkající se financování pražského tunelového komplexu Blanka. Zabývají se podezřením ze spáchání dvou trestných činů. Údajně jde o částky v řádu miliard korun. Vyšetřování se týká usnesení rady z loňského prosince, v němž radní schválili takzvanou kategorizaci faktur, jíž se chtěli vypořádat s dluhy, které má Praha vůči stavbařům.

Detektivové z českobudějovické expozitury útvaru pro odhalování organizovaného zločinu se zabývají podezřením ze spáchání trestného činu porušení pravidel hospodářské soutěže a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Problémy s proplácením faktur za provedené práce má město už více než rok. Situace podle současného vedení města nastala kvůli tomu, že politici v minulosti delegovali velkou část pravomocí na úředníky. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) už dříve řekl, že se tak „zbavovali“ zodpovědnosti za některá rozhodnutí. Stavbaři pak pokračovali v práci, aniž by miliardové investice schvalovaly odpovědné orgány města. Ohledně zakázek k Blance tak podle TOP 09 město „balancuje“ na hranici zákona o veřejných zakázkách.

Vůči stavební firmě Metrostav vznikl dluh ve výši 1,8 miliardy korun. Praha jej postupně splácí. Většinu by měla proplatit do konce roku. I tak ale zbydou faktury za několik stovek milionů. Praha řeší, jak je zákonnou cestou splatit.

Problematická a podle mnohých předražená Blanka, která je součástí městského okruhu, už Prahu stála 27 miliard. Konečný účet má být 36 miliard korun. Otevření pražský magistrát plánuje na jaro příštího roku. Tunelový komplex Blanka je jako součást vnitřního obchvatu města strategickou dopravní stavbou Prahy. Jeho výstavbu, která začala v roce 2007, posvětilo tehdejší vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS).