Střídání v rodinném podniku. Proxim po čtvrtstoletí přechází z otce na syna

Otec a syn Kroupovi při předávání cen

Otec a syn Kroupovi při předávání cen Zdroj: Proxim

Zisk Proxim (v korunách)
2
Fotogalerie

Změny, kterými procházejí rodinné podniky z devadesátých let, se dotkly také české firmy Proxim prodávající bazénovou chemii. Po pětadvaceti letech v čele společnosti, kterou ocenila Equa bank 3. místem v kategorii malá firma roku 2017, předává Jan Kroupa vedení synovi.

Kroupa založil Proxim v době podnikatelského “boomu” devadesátých let, kdy začínal v roce 1992 se třemi společníky. Za tu dobu vybudoval firmu s obratem 62 milionů korun v roce 2016. V současné době zaměstnává sedmnáct lidí, z nichž čtyři patří do rodiny zakladatele.

Kroupa nedávno oznámil, že vedení podniku přenechá svému synovi Janu Kroupovi mladšímu. „Firmu předávám s klidným srdcem. Za dobu její existence jsme stáli před řadou mezníků a pokaždé jsme se, jak se zdá, rozhodli správně. I toto své rozhodnutí, stáhnout se z vedení firmy, je myslím, správné,“ uvedl Kroupa starší, kterému letos bude 68 let.

Kroupa mladší tak přebírá společnost, která se vyprofilovala jako specialista na výrobu chemických přípravků pro domácnost, zahradu nebo potravinářský průmysl. Sortimentem míří především na majitele bazénů, jezírek nebo vířivek. Kromě umístění v kategorii malá firma získal u Equa bank loni také cenu veřejnosti.

Zisk Proxim (v korunách)Zisk Proxim (v korunách)|E15 (na základě dat z justice.cz)

Podnik Proxim není jediný, který v době osmadvacet let od revoluce prochází změnami. Trend je podle Jana Freye, partnera advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS (do 31. 12. 2017 Havel, Holásek & Partners), patrný už od začátku loňského roku. 

„Na přelomu roku jsme zaznamenali zvýšené transakční aktivity související s nástupnictvím ve firmách a mezigeneračním transferem rodinného majetku u první generace polistopadových podnikatelů, což je jisté specifikum zejména oproti západním zemím,” uvedl Frey, jehož slova citoval server BusinessInfo.cz.

Význam rodinných firem vyzdvihl nedávno pro deník E15 šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. „Ve světě je prokázáno, že rodinné firmy mají delší životnost, jsou odolnější v krizi, jsou sociálně odpovědné a jsou nositeli tradičních a původních produktů,” uvedl Havlíček s tím, že asociace chce dosáhnout zařazení pojmu rodinná firma do české legislativy.