Češi vyvinuli revoluční displej pro virtuální realitu. Slibuje zcela věrný obraz

Prototyp displeje pro VR/AR, jak jej prezentovali přímo lidé z Crealu (zleva): Alex Kvasov, Tomáš Sluka a Tomáš Kubeš.

Prototyp displeje pro VR/AR, jak jej prezentovali přímo lidé z Crealu (zleva): Alex Kvasov, Tomáš Sluka a Tomáš Kubeš. Zdroj: Creal

Švýcarsko-českému startupu Creal se povedl důležitý krok, který by mohl výrazně přispět k rozvoji virtuální a rozšířené reality (VR a AR). Firma vyvinula revoluční displej pro VR/AR brýle, který oproti současným technologiím posouvá virtuální obraz mnohem blíže reálnému pohledu. Creal tak přidává další českou stopu do VR/AR oboru po úspěchu herních vývojářů Beat Games a jejich hry Beat Saber, které koupil Facebook Marka Zuckerberga v roce 2019. Creal chce displej uvolnit na trh začátkem příštího roku. Tedy zhruba v době, kdy do oboru vstoupí společnost Apple se svými brýlemi Vision Pro.

Virtuální a rozšířená realita se rozvíjí už několik let. A přestože jeden z jejích největších podporovatelů, někdejší Facebook, dnes Meta Platforms, do technologie investoval desítky miliard dolarů, VR/AR brýle stále nejsou dokonalé. Ani model Oculus podporovaný Metou, ani Vive společnosti HTC nebo Index od Valve. 

Jedním z hlavních problémů je konflikt mezi tím, jak mozek na displejích brýlí vnímá virtuální objekty. Laicky řečeno, oko v běžném světě ostří v trojrozměrném prostoru a v různých hloubkách, zatímco na dvourozměrných displejích je nutné ho obelhat. Jenže výsledek stále není věrohodný a displeje zároveň vyčerpávají oční sval a zrakové centrum.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!