Česká inspekce si stěžuje na praktiky Applu

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Společnost Apple Sales International, která provozuje on-line obchod s výrobky Apple, podle České obchodní inspekce (ČOI) zřejmě porušuje evropské směrnice. ČOI už na to upozornila úřady v Irsku, kde firma oficiálně sídlí. Podle inspekce a časopisu dTest Apple Sales International omezuje práva spotřebitelů především v souvislosti se zkrácenou zárukou produktů. Apple se ohradil - na svých stránkách tvrdí, že neomezuje žádné právo, které zaručují české zákony.

Společnost Apple Sales International podle dTestu například informuje pouze o zkrácené, nikoliv zákonné dvouleté záruce, a navíc v rozporu se zákonem neuvádí postup pro uplatnění reklamace.

„Apple má v obchodních podmínkách pro prodej zařízení řadu ustanovení neúplných či nepřesných a některá přímo krátící práva spotřebitelů,“ uvedl vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Společnost Apple na stránkách store.apple.com v odstavci o záruce ale mimo jiné píše, že jednoroční omezená záruka nevylučuje, neomezuje nebo nepozastavuje žádné právo vyplývající z nesouladu se smlouvou, jež spotřebiteli náleží dle právního řádu České republiky.

Neúplné a zavádějící jsou podle dTestu také údaje o možném vrácení zboží při odstoupení od smlouvy. Společnost od zákazníků například vyžaduje originální obal výrobku, na což nemá ze zákona právo.

„Nelze souhlasit ani s úpravou okamžiku uzavření kupní smlouvy a s ustanoveními týkajícími se odpovědnosti za škodu,“ dodal Zelený, podle kterého je svérázný i požadavek zaslat spolu s objednávkou údaje z platební karty, ačkoli smlouva ještě nebyla uzavřena.