České Epico loni vykázalo obrat přes 361 milionů. Značka slaví dekádu růstu bez marketplace platforem
Česká značka Epico, která se specializuje na výrobu příslušenství pro zařízení Apple, uzavřela rok 2024 s obratem 361,4 milionu korun. Vyplývá to z dat, která má redakce e15 exkluzivně k dispozici. Za deset let existence tak firma zaznamenala výrazný růst: V roce 2015 činil její obrat necelých 24 milionů korun.
Společnost přitom stále neprovozuje vlastní e-shop a nevstoupila na žádnou z marketplace platforem. Sází výhradně na partnerský prodej a budování přímých vztahů. Její produkty jsou dnes dostupné ve více než 30 zemích a zhruba 700 kamenných prodejnách včetně sítí Apple Premium Resellerů (APR).
„Tato strategie se nám dlouhodobě osvědčuje. Pro některé z APR vyrábíme mimo jiné i OEM příslušenství brandované jejich značkami. Díky této strategii máme jistotu, že se naše prémiové produkty dostávají zákazníkům do rukou kvalitní formou,“ uvedl Roman Nováček, spoluzakladatel společnosti Epico.
Nový sklad a důraz na rychlost
V reakci na rostoucí poptávku investovala firma letos do rozšíření logistického zázemí. „Otevřeli jsme nový sklad a navýšili kapacitu na dvojnásobek. Díky tomu jsme připraveni na větší objemy zakázek a zvýšenou expedici. Cílem je, abychom byli schopni expedovat našim partnerům všechny objednávky do 24 hodin, což se nám už teď ve většině případů daří,“ dodává Nováček.
Epico od roku 2019, kdy zavedlo nový logistický systém, vyexpedovalo více než 5,4 milionu kusů příslušenství. V roce 2024 šlo o více než 1,13 milionu kusů, přičemž rekordním zůstává rok 2022 s 1,15 milionu. Nejčastěji firma dodává příslušenství z oblasti ochrany – kryty a ochranná skla pro telefony – kterých bylo prodáno více než 3,89 milionu. Produkty pro nabíjení zaznamenaly prodej více než 1,03 milionu jednotek.
Poučení z pandemie a specifický segment
Epico se původně zaměřovalo na prodej výhradně v kamenných obchodech, především prostřednictvím APR. Pandemie covidu však přinesla nutnost přizpůsobit se novým podmínkám. „Zaměřili jsme se tedy na rozvoj spolupráce s online klienty a APR, které jsme v tomto směru podporovali například zkvalitňováním produktových podkladů pro jejich e-shopy. Od covidu jsou pro nás online prodeje skvělým prodejním kanálem,“ popisuje změny z turbulentního období Roman Nováček.
Značka se od svého založení drží úzké specializace na příslušenství pro produkty Applu. To jí podle vedení umožňuje být mimořádně flexibilní – například příslušenství pro chystaný iPhone řady 17 už je nyní ve výrobě. „Uživatelé, kteří používají iPhone a další produkty Applu, jsou specifičtí. Velká část z nich si ráda připlatí za značkové a prémiové příslušenství a my se snažíme dodávat na trh takové produkty, jejichž funkčnost odpovídá deklarovaným standardům,“ vysvětluje další ze spoluzakladatelů firmy Martin Habina.
Součástí portfolia jsou i technologické inovace. Firma například uvádí na trh vlastní ochranné sklo Epico Impact Ceramic Glass z japonských materiálů, které podle SGS certifikace odolá pádu ocelové koule o hmotnosti 0,5 kg z výšky dvou metrů. K novinkám patří také příslušenství využívající standard Qi2 pro rychlejší bezdrátové nabíjení, který je na trhu teprve v počátcích.