Digitál letos předstihne papír, hlásí přední vydavatelství

e-book neboli elektronická kniha

e-book neboli elektronická kniha Zdroj: profimedia.cz

Přední britský vydavatelský dům Pearson, který vlastní například deník Financial Times nebo knižní nakladatelství Penguin, v pondělí oznámil, že prodej digitálních knih a služeb letos poprvé předstihne prodej klasických knih a papírových produktů.

Čtenářů klasických papírových knih vloni výrazně ubylo na úkor uživatelů digitálních čteček. Ukazují to tržby knižního nakladatelství Penguin, které patří do vydavatelského domu Pearson. Zatímco ještě v roce 2010 tvořily tržby z prodeje e-knih jen 6 procent tržeb Penguinu, vloni to už bylo 12 procent. Počet stažených e-knih pro elektronické čtečky se tedy za pouhý rok více než zdvonásobil. V USA je posun od papíru ke čtečce ještě patrnější: e-knihy tu tvoří 20 procent firemního obratu.

Vydavatelka: Digitální produkty letos předstihnou papírové

Nakladatelství Penguin patří do vydavatelského domu Pearson. Ten vydává mimo jiné prestižní ekonomický deník Financial Times či učebnice pro školy. Nadcházející rok bude pro Pearson revoluční, oznámila jeho ředitelka Majorie Scardinová, vydavatelství totiž očekává více tržeb z digitálních produktů než z klasických papírových.

„Letos očekáváme, že vůbec poprvé utržíme víc z digitálního prodeje a služeb než z knih a papíru,“ řekla Scardinová při představování loňských výsledků. Tržby vydavatelství stouply o 6 procent na 5,86 miliard liber.

Vydavatelství Pearson stejně jako jeho konkurenti bojuje s poklesem prodejů v západním světě, s nezájmem o tištěné papírové produkty a slabým inzertním trhem. Firma se snaží vyvážit tyto ztráty v rozvojových ekonomikách, kde tržby Pearsonu vloni stouply o 24 procent.

Scardinová na tiskové konferenci také opět odmítla spekulace o prodeji deníku Financial Times, které se nedávno objevily. „FT nejsou na prodej, FT jsou cennou částí Pearson, investujeme do nich a jsme s nimi spokojení,“ řekla. Noviny tvoří zhruba desetinu celkového obratu Pearson. V roce 2011 se zvýšil počet jejich digitálních abonentů o 29 procent na 267 tisíc, což je asi 44 procent jejich nákladu.