Facebook vydělává na reklamě novým způsobem

Facebook Exchange je služba, jež funguje od loňského června. Exchange je obzvlášť mazaným způsobem cíleného marketingu, je to služba, jež je automaticky zapnutá vždy když je uživatel přihlášen na Facebook a která samovolně prohledává tzv. cookies. Cookies jsou soubory, které webový prohlížeč ukládá do počítače uživatele proto, aby mohl při příští návštěvě webové stránky získat některé její parametry off-line a ušetřit tak čas s načítáním.
Vývoj ceny akcií společnosti Facebook
Soubory cookies tak obsahují informace o uživatelově chování na webu. Facebook se tím, že k nim získává přístup, dozvídá například jaký produkt jste si v internetovém prohlížeči málem koupili nebo jaké webové stránky navštěvujete pravidelně. Pomocí Exchange tak Facebook prodává třetím stranám informace, které ony pak využívají k cíleným reklamám. Celý proces probíhá automaticky a téměř okamžitě. Podle Facebooku je prodej anonymní a neposkytuje třetím stranám osobní údaje. Službu Exchange využívá podle agentury Bloomberg v současné době přes třináct set zákazníků pracujících v marketingu.
Reklama do mobilů
Exchange má podle plánů Facebooku letos vydělat asi 460 milionů dolarů (něco přes devět miliard korun), Podle Briana Wiesera, analytika z Pivotal Research Group LLC budou zisky z Exchange v tomto roce činit asi 7 procent z celkových zisků firmy. Největšími konkurenty Facebooku jsou Yahoo a zejména Gogole, který podle Wiesera ovládá více než polovinu trhu webové reklamy, převážně díky tomu, že v roce 2008 koupil za 3,24 miliardy dolarů (asi 55,56 miliard korun) společnost DoubleClick.
V současné době se Facebook snaží rozšířit Exchange, zejména do zemí v Asii a Latinské Americe. Scott Shapiro v rozhovoru pro Bloomberg rovněž naznačil možnost rozšířit reklamy poskytované přes Exchange do mobilních telefonů. „Jsme velmi spokojeni s tím, co se děje, jak s poptávaným množstvím reklamy od marketingových oddělení, tak s účinkem reklamy“ řekl Sheryl Sandberg, výkonný ředitel (COO) Facebooku.
Generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg využívá Exchange a ostatních forem reklamy, aby zrychlil růst své firmy. Od září, kdy měl Facebook nejnižší hodnotu od doby, kdy vstoupil na burzu, firma vzrostla o 52 procent.