Facebook Exchange je služba, jež funguje od loňského června. Exchange je obzvlášť mazaným způsobem cíleného marketingu, je to služba, jež je automaticky zapnutá vždy když je uživatel přihlášen na Facebook a která samovolně prohledává tzv. cookies. Cookies jsou soubory, které webový prohlížeč ukládá do počítače uživatele proto, aby mohl při příští návštěvě webové stránky získat některé její parametry off-line a ušetřit tak čas s načítáním.
Vývoj ceny akcií společnosti Facebook
akcie, facebook
Soubory cookies tak obsahují informace o uživatelově chování na webu. Facebook se tím, že k nim získává přístup, dozvídá například jaký produkt jste si v internetovém prohlížeči málem koupili nebo jaké webové stránky navštěvujete pravidelně. Pomocí Exchange tak Facebook prodává třetím stranám informace, které ony pak využívají k cíleným reklamám. Celý proces probíhá automaticky a téměř okamžitě. Podle Facebooku je prodej anonymní a neposkytuje třetím stranám osobní údaje. Službu Exchange využívá podle agentury Bloomberg v současné době přes třináct set zákazníků pracujících v marketingu.
Reklama do mobilů
Exchange má podle plánů Facebooku letos vydělat asi 460 milionů dolarů (něco přes devět miliard korun), Podle Briana Wiesera, analytika z Pivotal Research Group LLC budou zisky z Exchange v tomto roce činit asi 7 procent z celkových zisků firmy. Největšími konkurenty Facebooku jsou Yahoo a zejména Gogole, který podle Wiesera ovládá více než polovinu trhu webové reklamy, převážně díky tomu, že v roce 2008 koupil za 3,24 miliardy dolarů (asi 55,56 miliard korun) společnost DoubleClick.
V současné době se Facebook snaží rozšířit Exchange, zejména do zemí v Asii a Latinské Americe. Scott Shapiro v rozhovoru pro Bloomberg rovněž naznačil možnost rozšířit reklamy poskytované přes Exchange do mobilních telefonů. „Jsme velmi spokojeni s tím, co se děje, jak s poptávaným množstvím reklamy od marketingových oddělení, tak s účinkem reklamy“ řekl Sheryl Sandberg, výkonný ředitel (COO) Facebooku.
Generální ředitel Facebooku Mark Zuckerberg využívá Exchange a ostatních forem reklamy, aby zrychlil růst své firmy. Od září, kdy měl Facebook nejnižší hodnotu od doby, kdy vstoupil na burzu, firma vzrostla o 52 procent.