Měření televizní sledovanosti hrozí rozvrat

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

Systém měření televizní sledovanosti, na jehož základě inzerenti rozhodují o investicích, ještě nikdy nebyl v tak krizové situaci. Až zítra zasednou zástupci Novy, České televize, Primy a komunikačních agentur k jednání, na stole se podle všeho objeví neslučitelná stanoviska ke kauze tendru na nového provozovatele peoplemetrů. V krajním případě by vše mohlo skončit vystoupením Novy z Asociace televizních organizací, která měření zajišťuje.

Největší komerční televize totiž ústy svého ředitele Jana Andruška požaduje zrušení stávajícího tendru a vypsání nového. Nově se nelíbilo rozhodnutí hodnotící komise, která v polovině září doporučila vybrat dosavadního provozovatele měření, společnost Mediaresearch. Zbylí tři účastníci tendru, firmy ACNielsen, TNS Aisa a GfK Czech, nesplnili zadávací podmínky výběrového řízení. Andruško proti výsledku vehementně vystupoval v médiích v uplynulých týdnech, nyní si však televize podle svého PR ředitele Vladimíra Mužíka uložila bobříka mlčení.

Proti Nově stojí jednotná fronta České televize, Primy a největších mediálních agentur sdružených v Asociaci komunikačních agentur, které komerční televizi posílají objednávky reklamního času za miliardy korun. Ti všichni podporují Mediaresearch.

„Agentury sdružené v AKA si myslí, že měření Mediaresearch je prováděno správně,“ uvedl šéf mediální agentury Aegis Media Petr Chajda.

Všechny zúčastněné strany si uvědomují, že rozvrat jednotného systému měření by televiznímu trhu přinesl pouze stamilionové ztráty. Mediální agentury proto Nově navrhují kompromis: intenzivní audit měření ze strany mateřské CME. Podobný audit již několik let provádí švédský koncern MTG, který vlastní polovinu Primy. Švédům se po nákupu televize v roce 2005 nezdála naměřená sledovanost.

Vítěz tendru za 300 milionů korun bez DPH má zajistit měření v období let 2013 až 2017. Ze čtyř uchazečů byly tři firmy komisí ATO vyřazeny pro nesplnění zadávacích podmínek. Podle zdrojů deníku E15 TNS Aisa překročila stanovenou cenu, GfK Czech cenu nedodala vůbec a AC Nielsen údajně neposlala smlouvu podepsanou oprávněnou osobou.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.