Snapchat má před sebou klíčový rok na burze

Snapchat

Snapchat Zdroj: reuters

Evan Spiegel
Snapchat
3
Fotogalerie

Snap, mateřská společnost sociální sítě Snapchat, vstoupila na burzu přesně přede dvěma lety. V té době to bylo považováno za velký úspěch. Tvůrcům se dařilo získávat hlavně mladé uživatele v té době unavené z Facebooku. Investoři proto věřili, že nováček na burze bude prohánět již zavedené značky Instagram a Messenger. K tomu však nikdy nedošlo.

Snap sice zazářila při první veřejné nabídce akcií, kdy se jejich cena vyšplhala na 24,5 dolaru. Po dvou letech od impozantního startu je ale o 60 procent nižší než při uzavírce prvního burzovního dne. Aktuálně se obchodují za necelých 10 dolarů.

Podle webu CNN je problém společnosti zřejmý: nedokázala oslovit uživatele v takové míře, jak původně odhadovala. Před dvěma lety se čekalo, že firma poroste podobně jako Facebook. Další těžký úder rodící se síti zasadila konkurence, když okopírovala některé prvky její aplikace. Snapchat vymyslel například takzvané Příběhy, které už ale používá i Instagram a za nemalé podpory mateřského Facebooku s nimi má mnohem větší úspěch. Nejmladší uživatele aplikaci zase přetahuje sociální síť Tik Tok, jež nabízí sdílení krátkých videí.

Navíc i Snapchat sám udělal několik nepříliš šťastných kroků. Na začátku roku 2017 změnil design své aplikace. To se uživatelům příliš nelíbilo a jejich příliv se zastavil. Společnost se ještě snažila vrátit zpět prvky předchozí verze, ale to už bylo pozdě. Aplikaci také uškodilo, že ji opustila řada celebrit.

Třetí rok Snapchatu na burze však přece jen může přinést obrat. Minimálně to naznačuje čtvrtý kvartál loňského roku, kdy společnost překonala odhad analytiků, když utržila 390 milionů dolarů. Počet uživatelů sice nerostl, ale stále jich má více než například Twitter.

Tvůrci aplikace se teď chtějí soustředit hlavně na uživatele operačního systému Android. „Jsou jich zhruba dvě miliardy a nemají Snapchat. Můžeme se tedy pokusit získat alespoň nějaké procento z nich. Pro naši uživatelskou základnu by to znamenalo citelný nárůst,“ řekl šéf Snapchatu Evan Spiegel při představení nové androidové aplikace, která má být dostupná do konce letošního roku.