„Důležité pro nás bylo to, že v případě archivu neexistuje žádná propojenost s žádným ze soukromých subjektů, který by byl potenciálním kupcem licence,“ uvedla mimo jiné k důvodům změny smluvního partnera ředitelka fondu Helena Bezděk Fraňková.
Letos archiv pošle fondu ale jen polovinu z minimální závazné částky. Smlouva byla podepsána až ke konci května, a archiv tak bude prodávat licence jen sedm měsíců.
Hlavními zájemci o licence jsou televizní stanice, ale také provozovatelé on-line videoték, pořadatelé festivalů a další. Fond z prodeje licencí získá 93 procent z utržené částky, sedm si nechá archiv na náklady. Ateliéry Bonton Zlín měly přitom z prodejů do roku 2008 čtvrtinu, poté po úpravě smlouvy patnáct procent.
Příjmy fondu z prodeje licencí ke starším českým filmům |
Sedm desítek milionů korun či v případě vyššího zájmu o licence i více je druhou největší částkou mířící do rozpočtu fondu. Nejvíce mají přispívat komerční televize, a to částkou ve výši dvou procent z jejich reklamních příjmů, minimálně však 150 miliony korun. Roční rozpočet fondu činí 235 milionů korun. Zhruba 200 milionů jde zejména na podporu filmové produkce.