V ČR je už 40 000 e-shopů. Jak fakturují?

Zdroj: Solitea Česká republika, a.s.

Loni přibylo 3 900 e-shopů a dostali jsme se tak na první místo v počtu internetových obchodů na obyvatele v EU. Vést úspěšný e-shop ale není jen tak.

Vyberete si grafickou šablonu, přizpůsobíte design, nastavíte obchodní podmínky a naplníte e-shop zbožím. Prodávat můžete do 24 hodin od chvíle, co vás s kamarády po třetím pivu v hospodě napadlo, že peněženky z ovčí vlny ještě nikdo neprodává.

Je však jasné, že ukrojit si kousek ze 115miliardového obratu české e-commerce nemůže každý. Prorazit na trhu se podaří jen malé části podnikatelů. Jaký je jejich recept na úspěch? Kromě kvalitního a výjimečného produktu, který podporuje účinný marketing, musí úspěšný e-shop mít také efektivní správu objednávek.

Firma, která vytvoří e-shop podle šablony se postará o všechno před spuštěním e-shopu. Poté už si ale provozovatelé musí poradit sami. Některá řešení sice nabízí i fakturační moduly, ale ty často řeší pouze základní procesy.

Hromady papírů a excelovských tabulek nahradila automatizace

Úspěšný e-shop = hromada objednávek. Jak se s jejich vyřizováním a fakturací e-shopy vypořádávají? Lídři na trhu a největší e-shopy mají vlastní robustní systémy a kanceláře plné zaměstnanců. Menší a střední e-shopy musejí nevyhnutelně nacházet řešení v on-line nástrojích.

On-line fakturační systémy mohou totiž využívat kdekoliv a kdykoliv, snadno je spravovat a analyzovat data. Velmi snadná je také spolupráce s účetními.

Například česká firma Solitea se na spolupráci s e-shopy přímo zaměřuje. Zpřístupňuje API (Application Programming Interface) své aplikace pro on-line fakturaci iDoklad všem uživatelům. API je programátorské rozhraní, které umožňuje e-shop s iDokladem jednoduše propojit.

Jak to funguje v praxi?

Zákazník si objedná zboží, iDoklad zákazníkovi vytvoří fakturu, e-shop přes iDoklad fakturu zákazníkovi odešle e-mailem, po úhradě objednávky iDoklad automaticky spáruje fakturu s úhradou.

Odpadají hodiny strávené fakturováním, platbami a e-maily. Fakturace on-line má ale ještě spoustu dalších výhod:

- jednodušší vyřizování reklamací

- snadné vystavování dobropisů

- komplexní odesílání podkladů účetním

Díky tomu se veškerá administrativa usnadňuje. A čím rychleji probíhá odbavování objednávek, vyřizování reklamací a samotná fakturace, tím jsou zákazníci spokojenější. Své o tom ví například majitelka e-shopu s kosmetikou Unimer.cz Eva Hrubá. „Nejvíc mi vyhovuje automatická tvorba faktur, snadné vytvoření dobropisu, praktické přehledy tržeb, plateb a neuhrazených položek.”

Provozovatelé e-shopů, kteří používají iDoklad, se díky získanému času mohou soustředit na rozvíjení nabídky produktů, marketing a zvyšování prodejů a podílu na trhu.