Chceme podpořit nákup elektroaut pro občany, říká ministryně životního prostředí Hubáčková

Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí

Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí Zdroj: E15 Dominik Kučera

Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí
Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí
Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí
Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí
Anna Hubáčková, ministryně životního prostředí
6
Fotogalerie

Je méně známou tváří současné vlády, přitom povede jednání o nejzásadnějším evropském legislativním balíčku dekády. Lidovecká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková bude během nadcházejícího českého předsednictví vyjednávat za Radu EU o klimatických opatřeních v rámci Fit for 55, který má pomoci dekarbonizovat unijní ekonomiku. Chce toto téma také přiblížit Čechům. „Cítím obavy občanů z Green Dealu. Pořád se to hrotí kolem fosilních paliv, a když to lidé všude slyší, bojí se toho. To je třeba změnit,“ říká Hubáčková.

Europoslanci minulý týden zpomalili přijetí klimatického balíčku Fit for 55, odsunuli hlasování o klíčových opatřeních. Co to znamená pro české předsednictví?

Nesdílela jsem přesvědčení mnohých, že vše proběhne hladce, a to právě kvůli válce na Ukrajině. Postup je nyní opatrnější a pro nás to znamená velmi intenzivně sledovat vývoj vyjednávání, které povede Francie, abychom na ni mohli plynule navázat. Obecně platí, že klimatické hrozby tu jsou a my na ně musíme reagovat. Tento rok je velice náročný, agrese Ruska na Ukrajině nám rozhýbala některé jistoty, především ty energetické. Můžeme v krátkodobém horizontu v některých prioritách zvolnit, o to rychlejší musí být ale naplnění střednědobých a dlouhodobých strategií.

Dohoda se nenašla na revizi systému obchodování s emisními povolenkami, evropští lidovci prosazovali mírnější variantu, než chtěla Evropská komise. Souhlasíte s nimi?

Neřekla bych, že jsme byli jako lidovci tak mírní, ale zároveň jsme nebyli tak ambiciózní jako Německo nebo Rakousko. V celém balíčku jde o to, jak vyvážit rychlost jednotlivých kroků s řešením sociálních dopadů. Souběžně se snižováním emisí se musíme dívat na to, jaké dopady to má na občany. Jsem zastánkyní zřízení sociálního fondu, který by pomohl překlenout slabším rodinám těžké a drahé začátky přechodu na nízkoemisní ekonomiku. Nicméně je to jednání mezi 27 partnery, jako předsednická země se nebudeme moci tak intenzivně ohlížet jen na sebe, ale musíme sledovat zájmy všech zemí.

Green deal pro Evropu. Co to je a jak má pomoci: 

Video placeholde
• Videohub

Europoslanci naopak schválili zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem po roce 2035, schválit to musejí ještě členské státy. S jakou pozicí jde česká vláda do jednání?

Mně se rok 2035 zdá přijatelný. Někdy musím říct, že věda, výzkum, inovace a praxe jdou dál než tvůrci legislativy. Možná právě proto, že vidí výstupy vědeckých a technologických pokroků a jsou na to připraveni. Nedávno jsem mluvila se zástupci Toyoty a Škoda Auto, kteří potvrdili, že jsou připraveni na ukončení výroby těchto aut. Mají nějaké představy o náhradě fosilních paliv, není to jenom elektřina nebo vodík, jde to dál. Byť se nám zdá, že je teprve rok 2022 a do roku 2035 je ještě hodně času, firmy jsou v přípravách už teď daleko. Chybí samozřejmě dobíjecí infrastruktura pro elektromobily, ten čas musíme využít k jejímu vybudování. Chtěla bych zdůraznit, že má skončit výroba aut se spalovacím motorem, ne jejich používání.

Je pravda, že se debata o Green Dealu jako by scvrkla na používání aut.

Cítím obavy občanů z Green Dealu. Když se zeptám lidí, co jim vadí na zemědělské nebo adaptační strategii, tak zjistím, že nic. Pořád se to hrotí kolem fosilních paliv, a když to lidé všude slyší, bojí se toho. Jakákoli taková zpráva v médiích pak budí v lidech odpor k Zelené dohodě. Ráda bych to změnila, a proto stále vysvětluji, že nejde jen o energetiku.

Panuje na zákazu výroby aut se spalovacím motorem shoda ve vládě? Premiér Petr Fiala je toho přece jen poměrně velkým kritikem.

Použiji paralelu s ukončením těžby uhlí. Ve vládním prohlášení máme rok 2033. Přesto se ve veřejném prostoru objevují názory, co kdybychom prodloužili těžbu, víc těžili, prolomili limity? Může to někdy zaznít z úst koaličních politiků. Na vládě se to takto kontroverzně neprobíralo. Nemění se náš cíl, ani teď, kdy hledáme cestu z energetické krize. Je možné, že u zákazu výroby aut se spalovacím motorem debata bude. Nevyvolávám ji a nechci ji vyvolat, ale může nastat. Nicméně jako předsednická země, až povedeme na toto téma trialog mezi členskými státy a evropskými institucemi, budeme muset prezentovat, na čem se shodne většina členských států, nejenom názor Česka.

Jakým způsobem bude vláda motivovat lidi, aby nakupovali elektromobily?

Už nyní podporujeme nákupy elektromobilů pro veřejný sektor. Obcím, městům, krajům a jimi zřizovaným organizacím jsme začátkem června vypsali dotační program. Není to jen pro osobní vozidla, ale i třeba dodávky pro sociální služby. Je o to eminentní zájem, což nás překvapilo. Podporujeme i vybudování dobíjecích stanic. Co se týká občanů, velmi o tom uvažujeme. Musíme pečlivě zvážit, jak bychom podporu nastavili. Rozvíjí se tu hybridní auta, vodíková technologie. Určitě to nebude v letošním roce. V současné době ani není tolik finančních prostředků, abychom mohli uspokojit zájem všech občanů. Ale nastane doba, kdy toto budeme chtít podpořit.

Myslíte teď podporu nákupu? Tedy přímé dotace nebo daňové úlevy?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!