Český přepad kauzy dieselgate a nároky majitelů vozů jsou zatím u ledu. Kvůli chybám v žalobě

Nejvyšší soud v Praze a Vrchní státní zastupitelství

Nejvyšší soud v Praze a Vrchní státní zastupitelství Zdroj: profimedia

V žalobě společnosti Safe Diesel, která zastupuje české majitele vozů zasažené kauzou dieselgate, chybělo podle Nejvyššího soudu vyčíslení nároků jednotlivých klientů. Obvodní soud pro Prahu 8 měl proto před zasláním výzvy firmě Volksvagen k vyjádření nejprve nechat žalobu opravit. Neměl také vydat takzvaný rozsudek pro uznání, na základě kterého měla automobilka vyplatit spotřebitelům odškodnění. 

Safe Diesel žádá odškodnění pro zhruba 6800 českých majitelů aut, kteří byli zasaženi kauzou dieselgate, ve které koncern Volkswagen falšoval některé údaje o emisích naftových motorů. V případě první vlny žadatelů konstatoval v polovině loňského roku Obvodní soud pro Prahu 8, že firma Volkswagen uznala nároky v hodnotě přes půl miliardy korun. Bylo to však proto, že se společnost v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřila. Odvolací soud rozsudek zrušil. Jeho rozhodnutí nyní potvrdil Nejvyšší soud, na což v úterý upozornil týdeník Euro.

„Odvolací soud v souladu s ustálenou judikaturou dospěl k závěru, že o věci samé nemůže být rozhodnuto rozsudkem pro uznání, neboť žaloba trpí odstranitelnými vadami, které brání pokračování v řízení,“ napsal v odůvodnění NS. Společnost Safe Diesel měla podle něj zaslala soudu žalobu, ve které se dožadovala souhrnného odškodnění pro všechny své klienty. Nároky však měla vyčíslit jednotlivě, aby to nemusel dělat sám soud. NS dále uvedl, že dalšími argumenty v dovolání firmy se již nezabýval. Verdikt se týká nároků 2435 spotřebitelů, kteří podali žalobu do 7. září 2018.

Spor nyní bude znovu posuzovat obvodní soud, který by se měl již začít zabývat podstatou sporu - tedy, zda jsou nároky českých majitelů vozů Volkswagen vůči firmě opodstatněné. Společnost nárokuje pro každého majitele auta odškodné 220 tisíc korun, nyní požaduje již zhruba 1,5 miliardy korun.

„I k vydání rozsudku pro uznání může soud přistoupit jen, pokud jsou splněny podmínky řízení a žaloba nemá vady. V dané žalobě byly uplatněny kumulované nároky, které se skládají z majetkové škody a nemajetkové újmy, přičemž v takovém případě je nutné vyčíslit každou tuto újmu zvlášť, to však žalobce neučinil a obvodní soud se tuto vadu nesnažil ani odstranit. Řízení se tak po téměř čtyřech letech vrací vlastně ještě před samotný počátek,“ komentuje průběh řízení advokátka Kateřina Turnhöfer z AK Turnhöfer.

Emisní skandál propukl před pěti lety, 18. září 2015, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) oznámila, že v automobilech koncernu Volkswagen objevila zařízení, které dokáže ovlivnit množství vypouštěných emisí. Software umí rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky sníží.

V USA Volkswagen vyplatil každému majiteli dotčeného vozu odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů a nabídl opravu či zpětný odkup těchto vozů. V Německu koncern akceptoval pokutu jedné miliardy eur. V Česku se prodalo zhruba 165 tisíc z celkem 11 milionů dotčených vozidel.