Dopravě zbývá dočerpat z unie 50 miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Českému dopravnímu stavitelství zbývá dočerpat do konce roku 2015 celých 50 miliard korun. Číslo, které zveřejnil Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), představuje ještě zhruba třetinu celého připraveného balíku.

„Chceme vyčerpat prostředky v maximální možné míře,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Víra v utracení všech peněz však pomalu uvadá, řada úředníků ji ostatně ztratila už před nějakým časem. I tak ale Doprava jako největší tuzemský operační program patří z celostátního hlediska k nejlepším a nemusí skončit s ostudou.

V rezortu přitom probíhá nevyhlášená soutěž v úspěšnosti čerpání mezi silnicí a železnicí. Větší manko má zatím železnice, na kterou ze zmíněných 50 miliard připadá 31 miliard. Paradoxně je to ale právě železnice, která má větší šanci evropskou truhlu vybrat do posledního eura. „U železničních staveb jsme si jistější,“ potvrdil šéf fondu Tomáš Čoček.

Důvod je jasný, Správa železniční dopravní cesty má připraveno více projektů než Ředitelství silnic a dálnic. Železničáři s blížící se uzávěrkou sázejí na řadu menších staveb spíše než na velké projekty. V případě výbuchu jedné, například kvůli zpoždění tendru, mohou dotace přesunout jinam.

Objektivně železničářům pomáhá i skutečnost, že většinou nestavějí na zelené louce a nemusejí se tak potýkat se zdlouhavými výkupy pozemků. Většinou pouze modernizují stávající tratě. Zřejmě poslední velký útok na unijní peníze vyhlásil ministr dopravy Antonín Prachař, jehož úřad chystá na letošek vypsání tendrů v celkové hodnotě několika desítek miliard korun. V železničním balíku je například oprava Negrelliho viaduktu v Praze, obnova historické střešní konstrukce na pražském hlavním nádraží, modernizace tratí Praha Smíchov–Rudná–Beroun nebo rekonstrukce nástupišť karlovarského nádraží. Na silnici jde především o dostavbu dálnic D1 a D3.

Přesun peněz do krajů je jen sen
Zachránit zbývající peníze z evropských fondů může dopravě pomoci jejich přesun na jiné projekty. Ministerstvo se například snaží přesvědčit Evropskou komisi, aby souhlasila s nákupem vozidel údržby pro železnice i silnice. Jinou možností je přesun peněz do krajů na silnice druhé a třetí třídy. Zatímco první plán se může vydařit, druhý je spíše z oblasti snů.