Hudeček: Dopravnímu podniku hrozí krach, vaz mu lámou tramvaje

Tramvaj Škoda 15T ForCity, předmět sporu Dopravního podniku a Škoda Transportation

Tramvaj Škoda 15T ForCity, předmět sporu Dopravního podniku a Škoda Transportation Zdroj: Skoda Transportation

Pokud pražský dopravní podnik (DPP) nevyřeší mnohamiliardový kontrakt na tramvaje se Škodou Transportation, hrozí mu krach. Řešení musí najít do půl roku, potom by se zřejmě muselo začít s rozprodáváním majetku. V České televizi to řekl primátor Prahy Tomáš Hudeček.

Podle smlouvy z roku 2006 musí podnik odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity, zaplatí za ně 19,2 miliardy korun. Hudeček uvedl, že smlouva podnik každý rok zadluží o 2,3 miliardy korun. „Pokud tento kontrakt nebude změněn, tak Dopravní podnik je finančně absolutně na dně,“ řekl primátor.

Končící ředitel DPP Milan Křístek nebyl podle Hudečka při řešení tohoto problému úspěšný. Jaroslav Ďuriš, který má Křístka nahradit, musí prý najít řešení do půl roku. „Je to podle mě poslední šance,“ podotkl Hudeček. „Jestli se to nepodaří, tak Dopravní podnik je v takových finančních problémech, že bude nutné přistoupit k nějaké významné restrukturalizaci,“ dodal.

Situace se podle něj nedá vyřešit zvýšením jízdného, protože ani kdyby jízdenky byly dvojnásobně drahé, stále nebude peněz dost. Řešením proto je pouze prodej majetku. Plán případné privatizace ale podle Hudečka ještě neexistuje.

DPP je podle počtu zaměstnanců největší městskou firmou v ČR. Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Dopravní podnik podal na nové tramvaje ForCity 800 reklamací

Pražský dopravní podnik (DPP) eviduje již 800 reklamací na tramvaje Škoda 15T ForCity. Důvodem jsou závady na jednotlivých tramvajích. ČTK to dnes potvrdil mluvčí DPP Petr Vorlíček.

Kolik přesně tramvají bylo přímo poruchových, ale podle Vorlíčka nelze přesně spočítat. „Na to nelze jednoznačně odpovědět. Lze konstatovat, že závady již vykázaly všechny tramvaje 15T. V současné době evidujeme asi 800 reklamací, z toho zhruba 21 typově identických vad,“ uvedl Vorlíček.

Pokud tramvaje neprojdou zkouškami a Drážní úřad nevydá takzvaný Průkaz způsobilosti, nemůže Škoda Transportation fakturovat částku za každou takovou tramvaj a DPP takovou tramvaj nepřevezme do svého majetku. „Pouze jedna tramvaj je již úspěšně po těchto zkouškách a nyní čekáme na vydání průkazu,“ uvedl.