Kampaň jede naostro, strany mnohem více šetří

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk/ap

Jako poslední z parlamentních partají zahájila horkou část kampaně KSČM. Všechny politické subjekty investují do propagace méně než v minulosti, voliče oslovují přes internet.

Prezentace kandidátů na hejtmany a senátory, odhady volebních zisků a ostřejší výpady proti politickým soupeřům než obvykle. Jediným novým prvkem letošní kampaně shodným pro všechny partaje je snaha výrazně šetřit na placené inzerci a mnohem více využívat internet nebo i pomoc sympatizantů. Jako poslední z parlamentních stran zahájila horkou fázi KSČM, voliče láká na petici požadující referendum o vystoupení země z NATO.

ČSSD chce utratit za propagaci 80 milionů korun, tedy o deset méně než před čtyřmi roky. Hnutí ANO, které v krajských volbách kandiduje poprvé, hovoří o 60 až 80 milionech. Lidovci počítají s patnácti miliony. Historicky nejúspornější kampaň má ODS. Zatímco minule investovala přes 60 milionů, letos chce uvolnit dvakrát méně peněz. Ještě v roce 2008 dosahovaly výdaje hlavně za billboardy a novinové inzeráty řádově vyšších částek, právě občanským demokratům se konečný účet vyšplhal na 320 milionů.

„Propagace na sociálních sítích bude mít mnohem větší podporu než v předchozích volbách. Chceme využít všech moderních prostředků komunikace. Je to velice efektivní a rychlá cesta k našim voličům,“ řekl mluvčí ČSSD Michal Kačírek v narážce na fakt, že oproti minulému klání o kraje a Senát vlastní chytré telefony většina populace.

Žádná inzerce v médiích Andreje Babiše

Socialisté, stejně jako lidovci a opoziční ODS a TOP 09/STAN, oznámili, že nebudou inzerovat v médiích ovládaných vicepremiérem a šéfem ANO Andrejem Babišem. „Internet a sociální média hrají v kampani TOP 09 prim už delší dobu, letos mají ještě výraznější podíl,“ uvedla mluvčí topky Martina Macková.

Například v Jihomoravském kraji, kde se očekává souboj o hejtmana mezi ČSSD a ANO, oba rivalové vynaloží na propagaci shodně po šesti milionech. V regionu tradičně silní lidovci čtyři, ODS dva a komunisté 800 tisíc. Celorepublikově by ČSSD ráda obhájila sedm z jedenácti hejtmanů, ANO má ambici zvítězit v pěti krajích. ODS, která dříve většinu regionů vedla, nyní obhajuje 102 mandátů krajských zastupitelů. KDU-ČSL, která minule získala sama nebo v koalicích 61 zastupitelů, by ráda obsadila alespoň jedno hejtmanství.