Kvůli „déčku“ se musí změnit legislativa. Zákon nemyslí na metro bez řidiče

Nové metro D

Nové metro D Zdroj: Metroprojekt Praha

Nová trasa metra D by měla ulehčit hlavně „Céčku“
Vizaualizace podchodu u metra stanice D Nemocnice Krč
Vizualizace stanice metra D Náměstí Míru
Vizualizace stanice metra D Náměstí bratří Synků
Vizualizace stanice metra D Nádraží Krč
59
Fotogalerie

Praha se společně s dopravním podnikem (DPP) chystá iniciovat změnu drážního zákona. Důvodem je stavba trasy metra D, která je plánována bez řidiče. To dosud zákon neřeší. Uvedl to náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). 

První etapa stavby metra D mezi Pankrácí a Novými Dvory by mohla začít v roce 2019 a dokončena do roku 2023. Praha chce zahájit v září příštího roku geologický průzkum. Metro D má ulevit přetížené trase C a spojit centrum se sídlišti na jihu města.

"Jedna ze základních podmínek je úprava legislativy, konkrétně drážního zákona, která musí být provedena v následujících dvou letech. Návrh změny má již DPP připraven, nyní čekáme na nejvhodnější příležitost, kdy ji v Parlamentu iniciovat," řekl Dolínek.

Letos v listopadu bude vypsána soutěž, v níž Praha a DPP budou hledat firmu, která provede geologický průzkum. Město také vypracovalo harmonogram stavby. Rozdělena bude do čtyř etap, první zahrnuje zmíněný geologický průzkum. Báňskému úřadu chce město průzkum ohlásit v únoru 2018, v srpnu téhož roku by průzkum mohl začít.

V druhé etapě má podle harmonogramu začít stavba metra mezi stanicemi Pankrác a Nové Dvory. "Při zahájení přípravy této etapy v březnu 2017 je dosažitelný termín zahájení stavby v roce 2019," řekl již před časem Dolínek. Cílem by bylo dokončení a zprovoznění úseku do roku 2023.

Zároveň s druhou etapou by začala ražba tunelu z Písnice směrem do centra. Tento úsek má být dokončen v rámci třetí etapy. V poslední etapě by vzniklo depo v Písnici.

Náklady na stavbu z Písnice na náměstí Míru se odhadují na 50 miliard korun. Město plánuje požádat o peníze z Evropské unie, z níž může získat sedm až devět miliard korun. Stanice metra A do Motola, otevřené nedávno, vyšly na téměř 20 miliard korun.

Před 50 lety začala stavba první stanice pražského metra - Hlavní nádraží. Do provozu se stanice dostala po sedmi letech od zahájení stavby, v květnu 1974, a to spolu s prvním úsekem pražského metra mezi Sokolovskou (dnes Florenc) a Kačerovem.