Libeňský most není kulturní památkou, rozhodlo ministerstvo

Libeňský most

Libeňský most Zdroj: ČTK

Libeňský most
Libeňský most
Libeňský most
Libeňský most
5
Fotogalerie

Pražský Libeňský most se kulturní památkou nestal, rozhodlo ministerstvo kultury. Verdikt není pravomocný. Most je od 19. ledna kvůli špatnému stavu uzavřen pro automobily a MHD. Pražské zastupitelstvo by na některém svém dalším jednání mělo rozhodnout, zda se most opraví, nebo zbourá. Ministerstvo chce, aby na místě mostu vznikla jeho kopie.

Památková hodnota obou klíčových částí soumostí - mostu přes řeku a tzv. inundačního mostu - by rekonstrukcí značně utrpěla, uvedlo ministerstvo. "Zároveň ministerstvo přihlédlo i k veřejnému zájmu na obnovení tramvajové a automobilové dopravy mezi Holešovicemi a Libní.

Vzhledem k opakovaně prokázané vysoké architektonické a urbanistické hodnotě soumostí ministerstvo plně podporuje myšlenku vybudování kopie, která by splňovala potřebné požadavky na zatížitelnost i životnost mostu a zároveň uchovala mimořádně hodnotné tvarosloví Janákových kubizujících forem," píše se v rozhodnutí. Architektonickou hodnotu mostu uznalo ministerstvo už v roce 2004, kulturní památkou se ale nestal.

V nynějším řízení se ministerstvo zabývalo i technickým stavem mostu, skloubením zájmu na zachování dopravního spojení a zájmu na uchování architektonické hodnoty. Podle analýzy Kloknerova ústavu ČVUT, který stav mostu rok zkoumal, by byla v případě zachování mostu nutná komplexní rekonstrukce. Ta by znamenala minimálně polovinu všech konstrukcí vyměnit a u ostatních konstrukcí dožilé části nahradit. Při rekonstrukcích se mnohdy objeví řada dalších závad a problémů. Podle ministerstva je velice pravděpodobné, že by tomu tak bylo i u Libeňského mostu.

Proti verdiktu ministerstva kultury se mohou do 15 dnů od jeho vydání odvolat účastníci řízení, tedy město Praha, Dopravní podnik, Technická správa komunikací a České přístavy. Pokud tak učiní, bude se věcí zabývat rozkladová komise, což by mohlo trvat i několik měsíců. Když podá námitky či připomínky kdokoli jiný, bude se jimi zabývat ministerstvo. Další řízení by ale nemělo na nynější rozhodnutí odkladný účinek, a majitel by s mostem mohl nakládat podle svých záměrů.

Odborníci z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickému stav mostní konstrukce zkoumali zhruba rok. Podle šéfa ústavu Jiřího Kolíska je nutná rozsáhlá rekonstrukce.

Podle odborníků by výstavba nového mostu i komplexní rekonstrukce současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 milionů korun. V původním plánu Technická správa komunikací předpokládala náklady asi 350 milionů korun. Tento plán ale počítal s využitím současných pilířů mostu. To odborníci kvůli jejich špatnému stavu vyloučili.

Zastupitel Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice) považuje cenu stavby nového mostu za podhodnocenou, protože nezahrnuje výstavbu provizorního mostu. Domnívá se, že potřebná částka na stavbu nového mostu bude oproti ceně rekonstrukce dvojnásobná.

Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Autory Libeňského mostu jsou architekt Pavel Janák a konstruktér František Mencl. Libeňský most byl koncem ledna zařazen do kategorie mostů v havarijním stavu. Technická správa komunikací začala most podpírat na konci ledna. Práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most mohla vrátit MHD.