Průlomový rozsudek. Banka musí klientovi vrátit poplatky za úvěr

ilustrační foto (Profimedia.cz)

ilustrační foto (Profimedia.cz) Zdroj: Profimedia.cz

Padl první rozsudek o poplatcích za úvěr, který hovoří ve prospěch klienta banky. Ta mu musí peníze vrátit. O vrácení peněz již žádá téměř 130 tisíc klientů.

Dnešní rozsudek je podle iniciativy Poplatkyzpet.cz, která žádosti o vrácení poplatků shromažďuje, průlomový. Čeká na něj 128 tisíc klientů bank, kteří žádají vrácení úvěrových poplatků prostřednictvím této služby. Banka však důsledky rozsudku mírní a již hovoří o odvolání. „Dnešní rozhodnutí soudu se vztahuje k velmi specifickému případu a rozhodně jej nelze považovat za precedentní,“ reagovala Hypoteční banka. Stejný názor má i Petr Kuhn, partner mezinárodní advokátní kanceláře White & Case. Ten k dnešnímu rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 5, na jehož základě musí Hypoteční banka vrátit klientovi poplatky za vedení účtu k jeho hypotečnímu úvěru, uvedl: „Z právního pohledu dnešní rozhodnutí soudu ohledně vrácení poplatků za vedení úvěrového účtu rozhodně nelze označovat za průlomové, jak uvádějí některé zavádějící interpretace. Z rozhodnutí nižších soudů v jedné konkrétní věci nelze vyvozovat žádné obecné závěry. Navíc zveřejněné části odůvodnění rozhodnutí Obvodního soudu pro Prahu 5 jsou velmi nepřesvědčivé.“

Klient Hypoteční banky Michal Novák žádal vrácení částky 4200 korun, kterou bance zaplatil na poplatku za správu úvěru v měsíční výši 150 korun. „Soudce Martin Šalamoun rozhodl ve prospěch klienta banky a potvrdil tím, že účtování poplatků za vedení úvěrových účtů je nezákonné, stejně tak, jako již dříve rozhodly i zahraniční soudy. Soudní rozhodnutí je tak jasným důkazem pro klienty služeb Poplatkyzpet.cz, Jdeto.de a Bankovnipoplatky.com, že se dočkají vrácení svých peněz,“ uvedli zástupci serverů.

„Jde o historické a přelomové rozhodnutí českého soudnictví,“ uvedl Petr Toman, který službě Poplatkyzpet.cz poskytuje právní poradenství. „Dnešní výsledek soudu je velmi významný, jelikož může celou kauzu posunout jiným směrem. Banky mají konečně před sebou jasné precedentní rozhodnutí a měly by si uvědomit, že v případě, kdy budou na naše výzvy o vrácení bankovních poplatků stále reagovat zamítavě a usilovat o soudní řízení, bude je to stát nemalé peníze na soudních výdajích,“ doplnil majitel serveru Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher.

Banky se však rozhodnutí soudu brání a hovoří o tom, že klienti si podmínky zvolili dobrovolně. „Jsme překvapeni, že soud se přiklonil k tomuto rozhodnutí, a to zejména z toho důvodu, že v bankovním sektoru panuje silné konkurenční a transparentní prostředí. Klienti si bankovní ústav volí dobrovolně a do smluvního vztahu vstupují na základě jasně prezentovaných smluvních podmínek. Jsme připraveni využít všech prostředků nabízených právním řádem ke zvrácení tohoto rozhodnutí, neboť účtování bankovních poplatků považujeme za oprávněné,“ řekla mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová.

Termín se prodloužil

Služba Poplatkyzpet.cz, která pro klienty bank získává zpět údajně neoprávněně inkasované úvěrové poplatky a zároveň usiluje o jejich zrušení do budoucna, prodloužila kvůli velkému zájmu termín pro zasílání plných mocí do 20. dubna. Koncem Společnosti BSP Lawyer Partners bylo dosud doručeno 128 tisíc plných mocí.

Projekt rozeslal bankám jménem všech klientů, kteří BSP Lawyer Partners zplnomocnili k zastupování, výzvy k jednání. Banky na ně prý reagují zamítavě, takže iniciativy vyzvou klienty k tomu, aby souhlasili s řešením soudní cestou. Tuzemské banky čelí prvním individuálním žalobám kvůli poplatkům za vedení úvěrových účtů od února. Ke zrušení poplatku za vedení a správu úvěru vyzval časopis dTest Komerční banku a Českou spořitelnu. Podal i žalobu, protože poplatek za správu úvěrového účtu považuje za nezákonný.