Sobotka chce kvůli smlouvě s Deloitte zpřísnit podmínky zakázek bez tendru

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Jiri Kotatko

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce zpřísnit zadávání veřejných zakázek bez soutěže. Důvodem je smlouva, kterou bez tendru a předchozího oznámení vládě firmě Deloitte zadal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň ministrovi doporučil, aby zvážil zrušení této sporné zakázky za několik desítek milionů korun nebo alespoň omezení jejího plnění a snížení ceny.

Hodnota zakázky pro společnost Deloitte na poradenství pro přípravu tendru na výběr provozovatele současného mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch, může podle dřívějšího vyjádření Ťoka činit 52 milionů korun.

Ten již dříve řekl, že zakázku bez výběru firmě Deloitte přidělil v souladu se zákonem kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

„Požádal jsem dopisem paní ministryni pro místní rozvoj Šlechtovou, aby připravila úpravu, nebo chcete-li zpřísnění usnesení vlády, které řeší jednací řízení bez uveřejnění,“ řekl po jednání koaliční rady Sobotka. Pravidla, podle kterých mohou jednotlivá ministerstva zadávat zakázky formou řízení bez otevřené soutěže by podle něj měla být lépe definována, než jsou pravidla platná z roku 2013.

Zároveň má ministerstvo pro místní rozvoj připravit statistiku, jak často jednotlivá ministerstva zakázky bez výběrového řízení zadávají a které resorty používají jednací řízení bez uveřejnění nejčastěji. Jednání Ťoka dnes premiér označil za nestandardní, zejména kvůli tomu, že o zakázce dopředu neinformoval kabinet.

Ťok výhrady přijal

Výhrady, že zakázku bez výběrového řízení neoznámil předem, ministr Ťok přijal. Nestandardní krok ale omlouvá nedostatkem času a snahou ušetřit čas. Zároveň zopakoval, že je přesvědčený, že nevypsáním výběrového řízení neporušil zákon o veřejných zakázkách a smlouvu se společností Deloitte rušit nebude.

Zároveň dnes ministr dopravy uvedl, že všechny ostatní zakázky týkající se mýta budou už soutěženy ve veřejných otevřených soutěžích.

Konkrétně uvedl tendr na tříletý provoz stávajícího mýtného systému a takzvaného mýtného poradce pro velký tendr, který by měl následovat a ve kterém by už stát nediktoval uchazečům, jakou technologii mají využívat. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017, vyplývá z ministerského harmonogramu.

Nového provozovatele mýtného potřebuje ministerstvo dopravy najít ještě před koncem příštího roku, kdy končí desetiletá smlouva se společností Kapsch.

Tato firma v česku vybírá mýtné od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.