Stíhačky přeletí nad Prahou. Slavnostní průlet připomene 25. výročí vstupu Česka do NATO

JAS-39 Gripen v Praze

JAS-39 Gripen v Praze Zdroj: Profimedia

Lidé se v Praze mohou v úterý 12. března těšit na podívanou na obloze. Při příležitosti oslav 25. výročí vstupu České republiky do Severoatlantické aliance v úterý v 10:30 hodin přeletí nad Prahou šest letounů. Tři stíhací letouny JAS-39 Gripen z 21. základny taktického letectva Čáslav, dva Eurofightery Typhoon a dopravní letoun Airbus A-400MS Atlas ze Spolkové republiky Německo poletí ve dvou formacích těsně za sebou.

Letouny se nejprve setkají v prostoru jižně od Zvíkova, kde utvoří formace, a pak společně budou pokračovat směrem na Prahu podél toku Vltavy. „Vstup do NATO byl pro Českou republiku a její bezpečnost jedním z nejzásadnějších momentů. Jsem rád, že si ho připomeneme i přeletem stíhaček nad Prahou. Pražané neobávejte se, jde o slavnostní akt a možnost vidět naše vojenské letectvo na vlastní oči,“ říká primátor Prahy Bohuslav Svoboda.

Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou má symbolicky připomenout naše členství v NATO. „Každý stát je odpovědný za střežení svého vzdušného prostoru, ale v rámci Aliance tuto odpovědnost sdílíme. Často si vzájemně vypomáháme a někdy dokonce tuto schopnost zastupujeme,“ komentuje přelet velitel vzdušných sil generálmajor Petr Čepelka.

Armádní letouny nad Prahou

Datum: Úterý 12. března

Příležitost: Oslava 25. výročí vstupu ČR do NATO

Letadla:

  • 3x JAS-39 Gripen (Čáslav)
  • 2x Eurofighter Typhoon (Německo)
  • 1x Airbus A-400M Atlas (Německo)

Formace: Dvě tesně za sebou

Časový harmonogram:

  • 10:20 hodin: Skupina letounů se seřadí v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami.
  • 10:21 hodin: Průlet nad Orlíkem.
  • 10:26 hodin: Průlet nad Slapy-Měřínem.
  • 10:28 hodin: Průlet nad jižním okrajem Prahy.
  • 10:30 hodin: První formace tří letounů proletí nad centrem města a nad Karlovým mostem ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem.
  • Do 10:31 hodin: Druhá formace tří letounů proletí nad centrem města a nad Karlovým mostem.

Smyslem průletu je symbolicky připomenout čtvrtstoletí úspěšné spolupráce mezi českým a německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance. Velitelství systému NATINAMDS pro severní Evropu je v německém Uedemu. České letectvo se stalo jeho aktivní součástí hned dnem vstupu České republiky do NATO 12. března 1999.

Stíhačky proletí nad Karlovým mostem

Průlet letounů má hned několik poprvé. Poprvé se tyto letouny potkají v takto společně utvořených formacích. Poprvé to bude i pro pilota kapitána Ondřeje Španka, display pilota z čáslavské základny, který celou skupinu povede.

Skupina letounů se seřadí v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami, který v 10:20 hodin opustí směrem na sever, kde bude následně k vidění nad místy Orlík v 10:21 hodin, Slapy-Měřín v 10:26 hodin a na jižním okraji Prahy se objeví okolo 10:28 hodin. Letouny pak zamíří nad centrum a nad Karlovým mostem proletí první formace tří letounů v 10:30 hodin ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem. Druhá formace tří letounů proletí do minuty poté.

„Pro stanovení výšky pro průlet nad Prahou jsme museli vzít v potaz terénní členitost Prahy a rovněž hlukovou zátěž. Proto nevyužíváme minimální povolenou výšku, ale volíme takovou, aby byl průlet bezpečný, ale zároveň atraktivní,“ vysvětlil podplukovník Michal Daněk z velitelství vzdušných sil, který měl na starosti navigační přípravu průletu a koordinaci s německými piloty.

Po průletu nad Prahou obě formace zatočí směr východ a po koordinaci s vojenskými řídícími z letiště Praha-Kbely se vrátí na domovské základny s výjimkou německého A-400MS, který přistane na letišti Václava Havla. Skupinu letounů bude možné sledovat v aplikaci ADS-B PLANE TRACKER.

Připomínka každodenní ochrany vzdušného prostoru ČR

Příprava samotného průletu nebyla jednoduchá. Bylo nutné zvážit sebemenší detaily, počínaje jeho trasou, hlukovým zatížením nebo například koordinací s řídícími letového provozu na letišti Praha-Ruzyně. Rovněž bylo nutné získat letové povolení do zakázaného prostoru kolem Pražského hradu.

 „V současnosti je velmi obtížné domluvit se spojenci průlety větších formací, protože jsou státy intenzivně zapojeny do plnění operačních úkolů na východním křídle. Proto je nutné zde vyzdvihnout přístup německých kolegů, kteří, tak jak je jejich zvykem, naši akci opět v maximální míře podpořili,“ uvedl plukovník Michal Kudyn z odboru bojové přípravy velitelství vzdušných sil.

„Pevně věříme, že přelet letounů bude nejen připomínkou toho, že jsme tady k ochraně našeho vzdušného prostoru 24/7, ale také, že půjde o zajímavou podívanou. Doufáme, že nás lidé budou na obloze hledat a že nám bude přát počasí, které je nezbytnou podmínkou provedení průletu Allied Defender,“ vzkazuje kapitán Španko.