Armáda zmodernizovala všechna letiště. Nové systémy dodala česká LPP a jihokorejská Mopiens

Část systému přesného přístrojového přiblížení ILS/DME na letišti ve Kbelích

Část systému přesného přístrojového přiblížení ILS/DME na letišti ve Kbelích Zdroj: LPP

Letiště Kbely
Den otevřených dveří na letišti v Čáslavi
Den otevřených dveří na letišti v Čáslavi
4
Fotogalerie

Čtyři nejdůležitější vojenská letiště v zemi armáda postupně vybavila pokročilými technologiemi za celkem 160 milionů korun. Po modernizaci letišť u Náměště nad Oslavou a v Čáslavi se nových systémů nyní dočkaly také letiště v Pardubicích a naposledy v Praze-Kbelích. V Pardubicích je Centrum leteckého výcviku provozované státním podnikem LOM Praha. Ve Kbelích je 24. základna dopravního letectva, která má mimo jiné na starosti cesty ústavních činitelů do zahraničí. Tento týden zajistila repatriační lety českých občanů z Izraele.

Systémy takzvaného přesného přístrojového přiblížení pro navádění letadel dodala ve spolupráci s českou firmou LPP jihokorejská společnost Mopiens. Zařízení umožňuje i provoz nadzvukových letounů poslední generace.

„Jde o špičkovou technologii, která je zkonstruována na nepřetržitý provoz. Díky ní se výrazně sníží riziko nehod. Navíc je finančně výhodná,“ uvedl obchodní ředitel a spolumajitel LPP Radim Petráš. Dodal, že v době nárůstu cen materiálů i práce a celosvětového nedostatku komponentů se podařilo dodržet smlouvu s ministerstvem obrany. Kontrakt byl uzavřen v roce 2020 po výběrovém řízení, které LPP a Mopiens vyhrály.

Nový jihokorejský systém přesného a bezpečného přístrojového přiblížení ILS/DME (Instrument Landing System/Distance Measuring Equipment – pozn. red.) slouží v průběhu přistávacího manévru za ztížených povětrnostních podmínek či v noci a nahrazuje starší norskou technologii používanou na tuzemských armádních letištích od roku 2001.

„Zařízení norské firmy Normarc je na konci své životnosti. Proto ho bylo nutné obměnit jednak z důvodu nedostatku náhradních dílů, ale také z důvodu opotřebení nosných konstrukcí anténních prvků, které jsou dlouhodobě a trvale vystaveny povětrnostním vlivům,“ řekla Vlastimila Cyprisová z Generálního štábu Armády ČR.

Moderní navigační zařízení je kompatibilní se všemi letouny české armády i NATO. „Je předpoklad jeho využívání i nadzvukovými letouny F-35. Z tohoto hlediska představuje systém ILS/DME perspektivní zařízení pro přesné přístrojové přiblížení s ohledem na budoucí rozvoj vzdušných sil,“ dodala Cyprisová. Nákup čtyřiadvaceti amerických strojů nejmodernější páté generace za 150 miliard korun schválila koncem září vláda. Cena podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) zahrnuje i veškeré výdaje na přípravu provozu v Česku.

Jako první bylo novým systémem ILS/DME vybaveno loni v červenci letiště poblíž Náměště nad Oslavou, kde sídlí 22. základna vrtulníkového letectva. Podle vojska pracuje spolehlivě a bezpečně a letišti přineslo potřebnou modernizaci. „Zařízení představuje po technologické stránce generační posun. Využívá mimo jiné pokročilé diagnostické prvky,“ podotkla Cyprisová.

Přesné přístrojové přiblížení umožňující pilotům bezpečně přistát podle palubních přístrojů, aniž by viděli okolní prostředí, se v letectví používá od roku 1949. Zařízení tvoří přibližovací majáky a měřiče vzdálenosti, které poskytují přesné informace o pozici letounu vůči středu vzletové a přistávací dráhy a také vůči optimálnímu sestupovému úhlu.

„Jako pilota mě systém dovede do takové výšky, kdy už svýma očima vidím přistávací dráhu či světelná návěstí. I za přímé viditelnosti ho ale piloti používají například pro neznámá letiště, kde letí poprvé. Zaručuje, že se letadlo nesrazí s překážkami,“ popsal pilot podplukovník Petr Dřevecký ze sekce rozvoje sil ministerstva obrany. Potvrdil, že nový systém zvýší bezpečnost letového provozu.