Zpráva rozvědky rozhněvala státní firmy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Velké státní firmy se ohradily proti podezření z ovlivňování zakázek, na něž Bezpečnostní informační služba (BIS) upozornila ve své výroční zprávě za loňský rok. Většina z nich závěry považuje za příliš obecné a s tlaky podnikatelských či lobbistických skupin na zakázky, personální obsazení či strategická rozhodnutí se údajně nesetkala.

BIS ve své zprávě jmenovala mimo jiné velké dopravní či energetické podniky, ale i státní finanční společnosti. Česká pošta s podezřením na ovlivňování zakázek nesouhlasí. „Že se různé skupiny snaží prokazatelně ovlivňovat kdekterý podnik ještě neznamená, že se jim to na České poště daří,“ uvedl její mluvčí Ivo Mravinac.

Za všeobecné hodnocení situace zprávu BIS označil mluvčí ČD Cargo Jakub Ptačinský. Text podle něj nákladního dopravce neuvádí v žádném konkrétním případě. Od nástupu současného předsedy představenstva Gustava Slamečky v polovině minulého roku prý dopravce navíc výrazně zpřísnil podmínky vedoucí k větší transparentnosti.

Brání se také mateřské České dráhy, které podle mluvčího Petra Šťáhlavského postupují nad rámec platného zákona. Vliv lobbistů na rozhodování dopravce údajně není možný, neboť dráhy používají elektronické aukce a zakázky vypisují tak, aby se jich mohlo účastnit co největší množství uchazečů.

Zpráva bezpečnostní služby přitom tyto společnosti v souvislosti s lobbistickými tlaky přímo jmenuje. Například Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se údajně s firmami zvenčí dokonce domlouvala na společném postupu. Tendry byly sice vyhlášeny zdánlivě transparentně, ale její představitelé s vybranými kandidáty individuálně předjednali podmínky soutěže, nebo jim dávali interní informace, píše BIS.

Zakázky byly v pořádku, tvrdí ČEZ

Na pouze formální charakter soutěží upozornila také v energetice. Podniky jako ČEZ a jeho dceřiná společnost Škoda Praha Invest podle kontrarozvědky obcházely zákon o veřejných zakázkách tím, že tendry zadávaly prostřednictvím dceřiné společnosti sektorového zadavatele. „Co se týká zmíněné společnosti Škoda Praha Invest, jde podle zákona o přidruženou osobu, na níž se zákon nevztahuje, a proto byly zakázky v některých případech rozděleny na jednotlivé balíčky. V rámci těchto tendrů byli ovšem vždy poptáváni všichni velcí relevantní hráči, včetně těch zahraničních, kteří mohli předložit své nabídky. Automatická exkluzivita jednoho subjektu je proto pouze iluzorní,“ reagovala mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová.

Kritiku odmítla i ohledně údajných snah ČEZ, podobně jako u společnosti Czech Coal, ovlivnit legislativu. „Skupina ČEZ disponuje řadou odborníků, kteří se v rámci profesních a oborových sdružení účastní i připomínkování návrhů zákonů. Tato sdružení jsou oslovována v rámci legislativního procesu, což je standardní postup, ke kterému dochází i při formování evropské legislativy,“ dodala Půlpánová.

K prosazení svých zájmů podnikatelé a lobbisté podle BIS využívali lidi, kteří mají úzké vazby na vedení firem. „Některé prodeje majetku společností vzbuzovaly značné pochybnosti o jejich transparentnosti a výhodnosti pro stát. Management rovněž záměrně informoval kontrolní orgány společností neúplně nebo zkresleně,“ uvedla kontrarozvědka. Některé finanční instituce, například Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) nebo , pak podle ní postupovaly nestandardně a financovaly rizikové projekty.

Závěry jsou příliš obecné

EGAP na kritiku reagoval podobně jako ostatní podniky, totiž že závěry jsou příliš obecné. „EGAP posuzuje ekonomickou racionalitu obchodních případů velmi důkladně. Rozhodovací a schvalovací procesy jsou transparentní, několikastupňové, větší případy procházejí i diskusí v dozorčí radě,“ uvedl mluvčí EGAP Vlastimil Nesrsta. Činnost pojišťovny včetně rozhodování o obchodních případech podle něj kontroluje interní auditor. „V roce 2011 proběhla důkladná několikaměsíční kontrola České národní banky, jakožto dozorového orgánu, a o žádném klientelismu se v jejích závěrech ani v náznaku nehovořilo,“ podotkl.

Zprávu nechtěl příliš komentovat státní letecký přepravce. „Českým aeroliniím není známo, na jakých skutečnostech se zakládá uvedené obecné tvrzení. V této věci proto doporučujeme obrátit se na zhotovitele zmiňované zprávy,“ uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Dodatečné upřesnění si v případě možných tlaků okolo Českého Aeroholdingu vyžádá také ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09). „Vím, že s panem premiérem jsme se věnovali obsazení dozorčí rady velmi pečlivě. Těžko si tam u jakéhokoliv jména dovedu představit vliv té či oné podnikatelské skupiny,“ řekl Kalousek.