Obřím aerolinkám se zajídá duopol Airbusu a Boeingu. Rozhýbá zatuhlý trh vyzyvatel z Brazílie?
Z vývoje v letecké dopravě a v letectví obecně by se v posledních letech jednomu zamotala hlava. Aerolinky nejdřív vyčerpal covid, nyní se pro změnu jejich zaměstnanci moc nevyspí, když se vypořádávají s přílivem obnovené poptávky. A mnohé investory, kteří před lety vsadili na výrobce dopravních letadel, teď asi trápí nepěkné žaludeční obtíže. I takové symptomy má pásmová nemoc neboli jet lag. Nyní souhrnně v newsletteru ze světa letecké dopravy na e15.
TÉMA
🛩️ United Airlines chtějí podpořit větší konkurenci
Výroba dopravních letadel a jejich pohonných jednotek se soustředí v rukách několika málo firem. A to je nutné změnit, tvrdí šéf aerolinek United Airlines.
„Myslím, že potřebujeme v letectví větší konkurenci,“ prohlásil Scott Kirby v podcastu The Air Show, nahraném na valné hromadě světového sdružení aerolinek IATA, která právě skončila. „Dva výrobci letadel, tři výrobci motorů, typicky u každého typu letadla jen jeden výrobce motoru,“ shrnul současný stav. Technické vady pohonných jednotek jsou podle Kirbyho pro aerolinky ještě horší než cokoli, co se děje u Boeingu nebo Airbusu. „Potřebujeme soutěž,“ dodal rezolutně.
Co mohou pro podporu konkurenčního prostředí udělat aerolinky? United Airlines jako jeden z největších leteckých dopravců světa by v tom jistě mohly hrát roli. Pokud aerolinka podobné velikosti objedná větší množství letadel například u některého ze startupů, může tím větší konkurenci rozpohybovat. Nebo jsou i jiné cesty? „Zrovna jsme o tom začali uvažovat. Ještě nemáme odpovědi,“ přiznal Kirby.
Čínský průlom? Nepravděpodobné
Když je řeč o výrobcích, kteří mají potenciál narušit duopol Airbusu a Boeingu, nevyhnutelně dojde na čínský Comac a jeho letoun C919. Letadlo velikostně odpovídající Airbusu A320 a Boeingu 737 už začínají používat čínské aerolinky, západní pozorovatelé ale pochybují, že se tento letoun kdy podívá do Evropy nebo Severní Ameriky. Šéf leasingové společnosti Air Lease Steven Udvar-Házy v březnu predikoval, že evropské a americké úřady nikdy nepovolí provoz C919 v jeho současné podobě.
Přihlaste se k odběru newsletterů na e15
Chcete pokračovat ve čtení tohoto nebo dalších newsletterů z tvorby e15. Přihlaste se k jejich odběru a budete je pravidelně dostávat do své e-mailové schránky. Čtete newslettery raději u nás na webu? Zaregistrujte se prosím níže.