Koronavirus brutálně srazil zájem o životní pojištění

Uniqua

Uniqua Zdroj: profimedia

Zájem Čechů o nové životní pojištění citelně ochladl. Počet smluv se snížil o čtrnáct procent
Ilustrační foto
3
Fotogalerie

Zmrazení tuzemské ekonomiky ochromilo nejen hotely, aerolinky či automobilky, ale rovněž finanční sítě, které prodávají životní pojištění. Výsledkem byl propad v úpisu životního pojištění, jehož objem se podle dat České asociace pojišťoven v prvním pololetí meziročně snížil o pětinu na zhruba sedm miliard korun.

„Nesjednávaly se nové pojistky, protože pojišťovny jsou závislé na finančních sítích. Během koronaviru se však lidé nechtěli scházet,“ upozorňuje dopad celosvětové pandemie na trh zakladatel a šéf společnosti Mutumutu Jindřich Lenz. 

Podobně se vyjadřují i další lidé z oboru. „Většina životního pojištění nebyla uzpůsobena pro sjednávání na dálku a vyžadovala osobní kontakt, který byl, ať již vládními opatřeními, nebo pocity jednotlivých lidí, omezen,“ dodává Vladislav Herout, ředitel produktového managementu finančně poradenské společnosti Broker Consulting.

Kalkulačka životního pojištění >>>

Vedle objemu předepsaného pojistného klesl také počet běžně placených smluv, a to o více než deset procent. Jednorázově placené smlouvy se meziročně propadly dokonce o téměř čtvrtinu. Počet samotných smluv pak klesl o zhruba čtrnáct procent na 209 tisíc.

Podle Herouta je však hlavním důvodem masivního propadu to, že Češi považují životní pojištění za produkt, který je zbytný. „V krizích bývá často jako první rušeno nebo je jeho pořízení odkládáno,“ uvádí Herout.

V letošním roce tak pojišťovnám hrozí propad v životním pojištění. „Očekával bych pokles nových pojistek životního pojištění o pět až deset procent,“ uvádí Vratislav Hybner, předseda představenstva pojišťovacího makléře IMG. K celkovému poklesu nové produkce pravděpodobně dojde i podle Herouta.

Možnost poklesu připouští i pojišťovna Uniqa. „Dá se předpokládat, že z důvodu zhoršené ekonomické situace obyvatelstva zájem o životní pojištění letos poklesne,“ uvádí mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.

Naopak Kooperativa věří, že masakr z prvního pololetí dožene ve zbytku roku. „Během karantény jsme vnímali pokles obchodu, ale tento stav již pominul, takže nečekáme pokles,“ komentuje výhled na letošní rok Milan Káňa, mluvčí Kooperativy.

Zájem o finanční produkty včetně životního pojištění ale bude ochlazovat rostoucí nezaměstnanost, což bude rovněž nepříznivě ovlivňovat růst příjmů. Dosud je přitom nezaměstnanost nízká, což se však bude v příštích měsících měnit. „Větší vlnu uchazečů o práci budeme nejspíš sledovat během září,“ říká Olga Hyklová, majitelka personální agentury Advantage Consulting.