A co účtenka? „Vypadni“
Chtít po taxikáři, aby dodržoval předpisy, může být někdy docela náročné. Přesvědčil se o tom redaktor Sedmičky při testu hodonínských taxislužeb. Jeden z řidičů nezapnul taxametr a při žádosti o účtenku vyhodil redaktora s auta. Ostatní taxikáři dopadli lépe.
Nachytaný řidič jezdí jako živnostník s autem s označením Eso taxi, které však nepatří žádné zaregistrované firmě. Za nezapnutý taxametr mohl dostat pokutu až tři čtvrtě milionu korun. „To je horní hranice, která už je likvidační. Pokud bychom prokázali, že má taxikář vypnutý taxametr, kloníme se k pokutě deset tisíc korun,“ sdělil kontrolor Tomáš Novotný z městského úřadu v Hodoníně. Vyšší částka taxikářům hrozí, až když prohřešky opakují.
Kontroloři se na hodonínské taxikáře zaměřili před sedmi lety, kdy si lázeňští hosté stěžovali na předražené ceny za jízdu. Nyní, při testu Sedmičky, už si žádný z taxikářů o nepřiměřenou částku neřekl. Dodržovali i další předpisy.
I vypnutý taxametr je ale závažný prohřešek. Taxikář si pak peníze může nechat bez zdanění a okrádá tak stát. „Ještě se nám ani policii ale nepodařilo usvědčit někoho z toho, že vyloženě a dlouhodobě podvádí,“ řekl Marek Šimek z živnostenského úřadu.
Test prověřil taxikáře. Dva ze tří nezapnuli taxametr
Vyzkoušet hodonínské taxikáře, jestli dodržují předpisy a neokrádají zákazníky, se redaktoři Sedmičky rozhodla po sedmi letech od velkých stížností lázeňských hostů. Po jejich upozornění na arogantní vystupování a přemrštené ceny se na ně zaměřili kontroloři. Tvrdí, že situace se za tu dobu hodně změnila k lepšímu. Redaktor Sedmičky i tak odhalil velké prohřešky.
Proti kontrolujícím úředníkům měl jednu výhodu. Jejich tváře totiž taxikáři už znají.„Proto také při kontrole bývá většinou vše v pořádku,“ říká za kontrolory Tomáš Novotný z městského úřadu.
Podle něj je ve městě dvaapadesát taxíků, v nichž se střídá 134 řidičů. Sedmička otestovala tři z nich. Ty pak oznámkovala jako ve škole.
Hrubián bez taxamteru. Známka Sedmičky: 5
Poprvé redaktor nasedá do auta se dvěma dívkami. Společně tvoří mladou partu, která se vrací z města domů. Je sobota krátce po jedné hodině ráno a na stanovišti u autobusového nádraží parkuje pouze jeden vůz s označením Eso taxi. Řidič jede k cíli nejkratší možnou cestou po Národní třídě, kolem kostela až ke kulturnímu domu.
Po zastavení si říká o padesát korun. Když se ho redaktor ptá, z čeho částku vypočítal, řidič odpoví, že z tachometru. Taxametr totiž zůstal po celou dobu zcela bez využití.
„Prosím? Jak podle tachometru?“ ptá se dál redaktor v roli zákazníka.
Řidič začíná být podrážděný. „To je standardní cena po městě. Taky se může stát, že ti taxametr navrtí dvě stovky,“ odpovídá.
Redaktor dál trvá na svém a chce po taxikáři účtenku. „Vypadni! Nebudu se s tebou hádat kvůli padesáti korunám,“ končí řidič debatu a odjíždí bez peněz. Redaktor si ani nestihl poznamenat jméno řidiče.
Podle kontrolora Novotného má v takové situaci zákazník odmítnout zaplatit. „Není stvrzenka, není co platit. Je potřeba, aby lidé doklad o zaplacení žádali,“ tvrdí Novotný.
Také provozovatel taxislužby v Hodoníně Karel Andrš potvrzuje, že jakmile zákazník neví, z čeho mu řidič cenu vypočítal a odmítne vytisknout i stvrzenku, má právo nezaplatit. Taxametr funguje jako registrační pokladna a když ho řidič nezapne, inkasované peníze za jízdu nezdaní.
„Toto byl ukázkový případ. Už jsme si na tyto problémy stěžovali u starostů, strážníků, městském úřadě, úřadu práce, ale stále se nic neděje. Kontrolorka nám řekla, že se chce v klidu dožít důchodu. Slušným taxikářům se pak ostatní smějí,“ posteskl si Andrš.
Zapomněl na taxametr? Známka Sedmičky: 3
K druhé testovací jízdě nasedá redaktor v úterý před polednem. Na stejném místě se stejným cílem. Řidič Jiří Ilčík s jízdou ochotně souhlasí a vyjíždí. Ani on však nezapíná taxametr. Digitální čísla začínají naskakovat až v momentě, kdy ho na prohřešek upozorňuje redaktor v sedadle spolujezdce.
„Jejda, hned to zapnu. Tohle se mi nestává. Kvůli mnohatisícovým pokutám to ani nestojí za to. Nedávno byla ve městě Česká obchodní inspekce a nezapnout taxametr si zkrátka nedovolím,“ hájí se muž za volantem.
Obávání inspektoři do Hodonína dorazili v září a uskutečnili několik testovacích jízd. Podle Marka Šimka z živnostenského úřadu se řidiči předvedli v dobrém světle. Kontrolorům vadily jen maličkosti.
Ilčík volí v úterý jinou cestu, než předchozí taxikář. U nákupního centra zatáčí směrem ke kruhovému objezdu a malým obchvatem se dostává k radnici, odkud míří ke kulturnímu domu. Konečná cena činí osmačtyřicet korun. Bez dalšího žádání pak tiskne doklad o zaplacení.
„Moc lidí si o stvrzenku neříká. Někteří dokonce chtějí, abych taxametr vypnul, že se na ceně dohodneme. Život taxikáře není žádný med, ale každý se s tím musí umět vypořádat,“ míní Ilčík.
Vzorný taxikář. Známka Sedmičky: 1
Ke třetí jízdě si redaktor vybírá taxík, který stojí o několik set metrů dál, než ostatní. Ve středu večer nasedá do auta k řidiči Ivo Hörmannovi, jenž parkuje u vlakového nádraží. Cíl cesty zůstal stejný jako u předchozích jízd.
Šofér sám zapíná taxametr a ke kulturnímu domu se vydává nejkratší cestou, centrem Hodonína a kolem náměstí.
Tarify má přehledně vylepené i na palubní desce před sedadlem spolujezdce, takže si je cestující může v klidu prohlédnout. Tentokrát na konci jízdy displej ukazuje částku dvaapadesát korun. Po zaplacení redaktor žádá stvrzenku, kterou mu řidič bez problémů vydává.
„Průměrně ji chce jen každý druhý zákazník,“ říká Hörmann. I on se setkal s lidmi, kteří mu nabízeli, aby taxametr vypnul. Cenu chtěli usmlouvat tak, aby ušetřili a on nemusel peníze zdanit.
„Bohužel to ale nejde. Vždy musím odevzdat lístky o zaplacení šéfovi, který si to hlídá,“ pokračuje taxikář.
V malém testu břeclavské a hodonínské Sedmičky se stává vítězem.