Američané po letech oprašují Rubikovu kostku
„Rubikovu kostku lze použít při výuce inženýrství, při výuce matematiky, ale i jako ukázku vztahů mezi designem, prací inženýrů, matematikou a kreativitou,“ uvedl Paul Hoffman, který šéfuje vědeckému muzeu Liberty Science Center v New Jersey. Muzeum na rok 2014 u příležitosti 40 let od uvedení kostky na trh chystá velkou výstavu. Jeho střechu přitom ozdobí obří replika Rubikovy kostky.
Hoffman přitom doufá, že výstava ke kostce přivede novou generaci a nadchne ji pro povolání inženýra. Nedávné setkání fanoušků kostky v americkém Las Vegas přitom naznačilo, že jeho nadšení pro hlavolam roste. Zúčastnili se jej sice někteří veteráni, jako například bývalý švédský šampion ve skládání kostky na čas a autor populární metody pro řešení tohoto hlavolamu Lars Petrus. Většina přítomných se ale narodila dlouho poté, co svět zachvátila skládací mánie.
V Las Vegas pak soutěžili v různých disciplínách, například ve skládání na čas, se zavázanými očima či jen s pomocí nohou. Nejmladšímu účastníkovi bylo pět let. Fanoušci Rubikovy kostky se většinou shodují, že složit ji není nic těžkého. „Není nic úchvatného na tom, že ji dokáže složit pětileté dítě. Úchvatné ale je, že s tím bude mít trpělivost,“ řekl jeden z organizátorů akce Tyson Mao.
Vzpomínka z doby, kdy se prodalo 350 milionů kostek
Kostka přitom ještě před 15 lety byla ve výslužbě a mohla jen vzpomínat na počátek 80. let minulého století, kdy se vynálezu maďarského architekta a vynálezce Erna Rubika na celém světě prodalo 350 milionů kusů. Lidé se k ní ale vracejí zejména díky možnosti sdílet na internetu videozáznamy s různými strategiemi pro řešení hlavolamu. Kostku také svým dětem kupují rodiče, kteří vyrůstali v 80. letech.
Skutečný průlom pak přišel v roce 2006. Postava hraná hercem Smithem ve snímku Štěstí na dosah vyřeší kostku v čase pod dvě minuty, byť ji nikdy předtím neviděla. „Scéna byla už v upoutávce na film a věci okamžitě nabraly spád. Byl to dokonalý souběh okolností, kdy se film a nová generace po 27 letech vrátila ke kostce,“ uvedl Joe Sequino, který je mluvčím firmy Winning Moves.
Společnost ve Spojených státech spolu s koncernem Hasbro vlastní práva na výrobu hlavolamu. V současnosti se Rubikovy kostky prodává kolem 15 milionů kusů ročně. Kromě klasického hlavolamu, kde má jedna strana tři políčka, se prodávají i náročnější varianty se šesti, či dokonce deseti políčky.