Atol versus město: válka o sníh

Kolaps na zasněžených parkovištích v Hradci Králové vyvolal spor mezi radnicí a firmou Atol.

Přívaly sněhu ukázaly na nedostatek ve smlouvě mezi hradeckou radnicí a firmou Atol, které město na třicet let svěřilo parkovací systém. A odnesli to řidiči.
Podle smlouvy má úklid zajistit město. To však již po prvních dnech kalamity oznámilo, že na to technické služby nemají prostředky. Parkoviště mezitím zcela zapadla sněhem. První kritika se snesla na společnost Atol.

„Je mi celkem jedno, kdo to uklidí. Myslím si však, že by to měl uklízet Atol, protože to má pronajaté. Máme zaplacenou parkovací kartu,“ shrnula názor mnoha hradeckých řidičů starší žena u zasněženého auta ve Škroupově ulici.

Atol se nakonec do úklidu pustil koncem minulého týdne s pronajatou technikou a brigádníky. S výhradou, že dělá práci za město.
„Uklízet to mají technické služby, které si parkovacích míst vůbec nevšimli. Když jsme viděli, že se čtrnáct dní nic neděje, začali jsme sami. Klesá nám výnos z parkovného, protože se parkovací místa nedají používat, a řidiči nás napadají, že neuklízíme, i když to není naše věc,“ řekl šéf Atol Dušan Čížek.

Město nezpochybňuje, že má parkoviště uklízet. Odkazuje však na to, že k tomu potřebuje nejprve vyklidit celá parkoviště. Na uklízení jednotlivých míst prý nemá techniku.
„Podle smlouvy je úklid věcí města. Je však nutné říci, že za běžných okolností je k tomu potřeba, aby Atol požádal o blokové vyčištění ulic a teprve po vyklizení aut mohou technické služby začít uklízet prázdná parkoviště. To je nyní nemožné,“ řekl mluvčí radnice Václav Svoboda.
Bagry najaté Atolem však ukázaly, že to jde. Po víkendu byla nejkritičtější parkoviště v centru města uklizená. Často včetně frekventovaných ulic a chodníků, které se do té doby skrývaly pod vrstvou ledu a sněhu. Náklady na úklid Čížek odhadl na řádově statisíce korun. Kdo je nakonec zaplatí, mají ukázat jednání s městem.