Audi slaví 110 let. Jako první světu dala pětiválcový motor i stálý pohon všech kol | E15.cz

Audi slaví 110 let. Jako první světu dala pětiválcový motor i stálý pohon všech kol

mec

Vizionáři a snílci založili mnoho světových automobilek, kterým zároveň dali jméno. Případ značky Audi je výjimečný. V jejím názvu totiž jméno zakladatele je i není. Jedno z dítek Augusta Horcha drží řadu světových technických prvenství. Automobilka jako první přišla s inovacemi, jako jsou vstřikovač paliva, pětiválcový motor, přeplňování turbodmychadlem či stálý pohon všech kol quattro.

Automobilový průkopník August Horch založil svou první továrnu na automobily ještě v devatenáctém století. Z Kolína nad Rýnem ji pak přemístil do Saska a v roce 1903 tam představil první německý vůz se čtyřválcovým motorem. Nakonec se usadil ve Cvikově, kde vyráběl vozy pod svým jménem.

Obchodní spory přiměly Horcha založit novou společnost. Stalo se tak před 110 lety, 16. července 1909. Podnik z právních důvodů nemohl nést jeho jméno, a tak zakladatel nahradil německý imperativ horch, tedy slyš či naslouchej, latinským audi.

Horch začal vyvíjet nové vozy, Audi Typ C zvítězil dokonce třikrát po sobě v alpské rallye. Přesto se značka Audi později sloučila jak s původní firmou Horch, tak dalšími dvěma, DKW a Wanderer. Vznikl konglomerát Auto Union, a především nezaměnitelné logo čtyř propojených kruhů.

Porsche, Audi i Mercedes. Podívejte se, jaké automobily měl ve své garáži Karel Gott

Zatímco Horch ve třicátých letech obsadil více než polovinu trhu s luxusními vozy, značka Audi se téměř přestala používat. To se však změnilo po druhé světové válce. Výrobní závody Auto Union zůstaly v sovětské zóně, v továrně ve Cvikově se později vyráběl Trabant. Centrální sklad pro celé jižní Německo se však nacházel v Ingolstadtu, a tak volba sídla nové továrny padla na Bavorsko. August Horch požíval takové vážnosti, že byl ještě v 81 letech jmenován do dozorčí rady nové firmy.

První poválečné audi, model F103, vzniklo v roce 1965. Automobilka pak jako první přišla s technickými inovacemi, jako jsou vstřikovač paliva, pětiválcový motor, přeplňování turbodmychadlem či stálý pohon všech kol quattro.

Úspěchy Audi pomohly pod křídla značky také dalším legendám – patří k nim Lamborghini nebo Ducati. A ve Cvikově je dnes místo muzea Trabantu muzeum Augusta Horcha.

Slovenský automobilový průmysl válcuje levnější konkurence z jihovýchodní Evropy
Elektromobily nepředstavují budoucnost, tvrdí novinář Martin Frei

Autor: mec
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!